Här röjs Hultsfreds gator på snö

Vid fyra-draget drar ÖSK:s snöröjare ut från förrådet uppe på södra industriområdet. Då ligger gatorna ännu öde och alla sover gott i slott och koja.

Arbetsledare Martin Ankarman på ÖSK styr över den dagliga driften av snöröjningen i Hultsfred. Ledaregenskaperna har han utvecklat i sin roll som korpral i Hemvärnet.

Arbetsledare Martin Ankarman på ÖSK styr över den dagliga driften av snöröjningen i Hultsfred. Ledaregenskaperna har han utvecklat i sin roll som korpral i Hemvärnet.

Foto: Anders J Andersson

Hultsfred2023-12-09 05:00

Klockan 03.25 startar dagen för Vimmerby Tidnings reporter denna morgon. Ovanligt tidigt men i dag får tidningen följa med ÖSK:s snöröjarteam ut. Och för dem är klockan fyra en vanlig tidpunkt att starta dagen när det ska snöplogas.

Gatorna ligger ännu tämligen öde. Det underlättar i arbetet att snöröjarna kan arbeta ganska obehindrat.

Snöröjningen av de gator och vägar som Hultsfreds kommun ansvarar för utförs både av ÖSK och av entreprenörer. Totalt handlar det om 150 000 meter eller 15 mil som ska röjas. Gång- och cykelvägarna omfattar 2,5 mil.

– Utöver det ansvarar vi också för 160 000 kvadratmeter mark i form av bland annat parkeringar och skolgårdar, berättar Mikael Nilsson som är driftchef på ÖSK.

Kommunen har för kalenderåret 2023 avsatt ungefär 6,2 miljoner kronor för snöröjning och halkbekämpning. I den budgeten ingick även vårens sandsopning. Strax under 2,5 miljoner är förbrukat så det finns marginaler att ta av fram till årsskiftet då det nya budgetåret drar igång. Kommunen får vara tacksam att Kung Bore varit nådig i år.

De områden som först får snöröjning är brandstationer, äldreboenden och skolor. Där krävs det bara två till fyra centimeter snö innan röjningen drar igång. Efter det kommer cykelbanor och andra prioriterade matargator som Storgatan, Östra Långgatan och Norra Oskarsgatan, sist kommer villakvarteren.

– För villakvarteren kan det krävas åtta till tolv centimeters snödjup innan vi går ut, berättar Mikael Nilsson som säger att parkerade bilar längs gatorna försvårar snöröjningen.

Arbetsledare för snöröjarna är sedan tre år Martin Ankarman. Tidigare arbetade han som lastbilschaufför och sov hemifrån minst en gång i veckan. Med jobbet på ÖSK kan han åka hem varje kväll och umgås med fru och barn.

– Den största fördelen med det här jobbet är att när jag går hem vid fyra så behöver jag inte tänka på jobbet utom när jag har jouren, berättar Martin Ankarman.

Möts ni av missnöje ibland när ni kommer med plogen? Någon kanske får sin utfart igenproppad med snö.

– Alla har ju en åsikt om snöröjningen men nio av tio har inget problem för de har valt att bo i det här landet där det blir snö varje år. Men visst händer det att folk blir irriterade. Det kan vara att de får en snövall vid utfarten.

Värsta tillfället att röja snö är när det kommit så mycket snö att de måste ut på dagen eller eftermiddagen. Då får de konkurrera om utrymmet på gatorna med all trafik

– Annars flyter det på, vi är ett bra gäng och har ett gott samarbete med entreprenörerna.

Totalt är de åtta personer inklusive arbetsledaren Martin Ankarman. Endast en är kvinna så det är ganska mansdominerat.

Svårast med att vara i snösvängen är att fatta beslut om när röjningen ska ske. Det är en balans mellan att hålla invånarna nöjda och samtidigt hushålla med pengarna.

De har också arbetsmiljölagen att ta i beaktande. Efter en röjning ska alla i laget ha elva timmars dygnsvila innan de får gå ut igen.

– Jag samråder ofta med kollegor och ibland även med driftchefen, berättar Martin Ankarman.

Hur tänkte ni inför snöröjningen i dag på fredagsmorgonen?

– Vi avvaktade in i det längsta. Vi plöjde lite för gångtrafikanter i går eftersom det kom så mycket snö under dagen. Sedan snöade det fram till eftermiddag till tidig kväll och då ville vi få med så mycket som möjligt av snöfallet.

Och för Svensson blir det en väckarklocka när snöplogen drar förbi. Men då är gatan ren och fin.

Plogbladet styr Martin Ankarhamn med en styrpinne, eller joystick, från förarhytten. Utan möjlighet att justera plogbladet skulle snöröjningen tar betydligt längre tid.
Plogbladet styr Martin Ankarhamn med en styrpinne, eller joystick, från förarhytten. Utan möjlighet att justera plogbladet skulle snöröjningen tar betydligt längre tid.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!