- Vi har granskat olycksstatistiken och den bild vi fått är att på just den här sträckan händer fler olyckor där inte vilt är inblandat, säger projektledare Magne Holm.
Registreringen visar mer mötesolyckor, singelavåkningar och olyckor som uppstår vid anslutningsvägar.
- Så utifrån den olycksstatistik vi har är det inte planerat för viltstängsel, säger Magne Holm. Planerarna gör inte den kopplingen.
Annars är det många gånger vanligt, när en väg mittsepareras, att det också sätts upp viltstängsel, berättar Holm.
- Men det är som sagt helt skilda åtgärder och mittsepareringen har mer som syfte att öka framkomligheten och minimera mötesolyckorna. Plus att vi vill se över sidoområdena för att minska konsekvenserna vid avåkningar genom att spränga bort berg eller sätta upp sidoräcken.
Rädd för älg
En bilist som vänt sig till tidningen ser viltet som en större olycksrisk.
- Jag befarar mer att krocka med en älg, som springer upp framför bilen, säger han till tidningen.
Bra hemsida
Lars Sävberger hänvisar till Nationella Viltolycksrådets hemsida, där man enkelt kan se i det närmaste exakt var jägarrapporterade viltolyckor ägt rum.
Enligt den har åtta olyckor med älg inträffat på sträckan Målilla-Hultsfred de senaste två åren. Flest kring Ödhult. Polisen har fått in ytterligare två.
Enligt Magne Holm kostar viltstängsel omkring 500 kronor metern att sätta upp, (För den summan får man stängsel på båda sidor av vägen) Medan en mittseparering kostar runt 4 000 kronor metern.
Trafikverket planerar mittseparering
Trafikverket planerar för mittseparering av sträckan Målilla-Hultsfred.Men några planer på viltstängsel finns inte. Till bilisters besvikelse.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!