Tecken som viktigt komplement till talet

När Maria Burström och Jörgen Eliasson insåg att de var föräldrar till en hörselskadad flicka, visste de inget om den världen.
Det var en stor apparat som drog igång blixtsnabbt med läkare, audionom och logoped. För att inte tala om kontakten med Gunilla Eriksson, som är landstingsanställd specialpedagog och teckenlärare. Hon har kommit att spela en stor roll i deras liv.

Hultsfred2015-06-18 23:09


- Förutom att träna tecken, är mitt uppdrag att ge råd och stöttning till familjen. Hela familjen, understryker hon, för inte sällan finns det hörande syskon med i bilden som inte får glömmas bort, säger Gunilla Eriksson.
Hon kommer arbeta med Josefin och familjen gymnasiet ut, sedan tar en vuxenpedagog över som följer henne i den yrkesverksamma delen.

Det är tisdag eftermiddag, Jörgen kommer hem till Sjöarp lite "jagad" från jobbet. Vid köksbordet sitter redan Maria och Gunilla redo att köra igång dagens lektion.
- Min arbetsgivare ÖSK är alltid väldigt förstående, det är mest det dåliga samvetet som är problemet, säger Jörgen när han slår sig ner vid bordet.

Det är familjens behov som styr, men ungefär varannan vecka får han och Maria teckenundervisning av Gunilla.Just nu har hon ett 25-tal barn med hörselnedsättning i norra länsdelen som hon träffar kontinuerligt. Alla som vill får träffa henne, plus att hon har teckenundervisning med hörselskadade vuxna.
- Kalmar län ligger i framkant, när man jämför med de län vi samarbetar med. Definitivt. Både när det gäller tekniken i skolan med flermikrofonsystem och hur vi jobbar med familjerna, säger Gunilla och berättar om en märkbar skillnad:
- Jag är ute hos familjerna och får träffa alla i deras hemmiljö, vilket är en stor pedagogisk vinst. Medan i andra län åker familjerna istället in till sjukhuset. Med allt vad det medför.
Jag förstår snabbt att det Maria och Jörgen lär sig, inte är att jämföra med teckenspråk.
- Nej, det stämmer. Här tecknar vi inte hela meningar, utan betydelsebärande ord, förklarar Gunilla. TSS heter det, tecken som stöd för talet. Det hjälper Josefin att hänga med i talet bättre.

Orden de tränar följer Josefins ordförråd och språkutveckling, just i dag dyker ord runt skolan upp, ämnen och det kommande sommarlovet.
- Abstrakta ord som varför och kanske är så mycket svårare än avbildande ord, exempelvis katt, säger Maria och visar genom att stryka med höger hand över vänsterhandens ovansida.
- Vi har hunnit få ett rätt stort ordförråd, men det är skitsvårt att fiska upp rätt ord ur minnet, säger Jörgen. En del saker tecknas ju på samma sätt dessutom, fast de betyder olika. Det är inte lätt att hålla isär allt, tillägger han och skrattar vid minnet av att det blivit fel ett antal gånger.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om