Större nÀrvaro i skolan med distansundervisning

FrÄnvaron minskade nÀr AlbÀckskolan införde distansundervisning, visar en kartlÀggning som gjorts, med speciellt fokus pÄ coronapandemin.

Barn- och utbildningschefen Martin Snickars redovisar undersökningen av frÄnvaro under terminen.

Barn- och utbildningschefen Martin Snickars redovisar undersökningen av frÄnvaro under terminen.

Foto: Arkiv

Hultsfred2020-06-20 18:00

KartlÀggningen ger svart pÄ vitt om att frÄnvaron frÄn lektionerna har minskat under vÄren. Inledningsvis, i mars nÀr pandemin bröt ut pÄ allvar, mÀrkte man en kraftfull ökning av frÄnvaron bland eleverna. Upp till 35 procent.

– DĂ„ steg oron kraftigt, sĂ€ger barn- och utbildningschefen Martin Snickars, men nĂ€r skolorna startade igen efter pĂ„sk sjönk frĂ„nvaron till tio procent.

Och sedan distansundervisningen infördes pÄ grundskolan har frÄnvaron hÄllit sig stabilt kring fyra, fem procent.

PÄ gymnasiet mÀrks samma tendenser, redovisar Martin Snickars, dÀr har det varit en frÄnvaro pÄ tre, fyra procent i vÄr.

Men för 28 eleverna var frÄnvaron sÄ pass omfattande att de förlorade sitt studiebidrag.

– Det kan jĂ€mföras med vĂ„ren 19, nĂ€r det var 36 elever som blev av med studiebidraget, sĂ€ger Martin Snickars.

Men den bÀttre nÀrvaron till trots konstaterar Marin Snickars att distansundervisning Àr en komplementmetod, det kan inte bli nÄgot normallÀge.

– Det finns bĂ„de nackdelar och fördelar, sĂ€ger han, nackdelarna Ă€r att inte alla elever kan ta till sig undervisningen, vi ser tendenser till viss hemmasittarproblematik. Men vi kommer att lĂ€gga ner mer arbete för att nĂ„ ut till de hĂ€r eleverna.

En annan nackdel som nÀmns i sammanhanget Àr att det blir svÄrt för lÀrarna att bÄde ha elever pÄ distans och i skolan.

Den hÀr undersökningen genomfördes av rektor Fredrik Laapotti, under perioden nionde mars och fram till femte juni.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!