Egentligen är hans jobb likt tandläkarens. Det är på samma sätt de jobbar, låter han mig förstå.
- Det handlar om att borra bort det skadade. I vindrutan hos mig, i tanden hos tandläkaren. Sedan fylla igen så inte skadan blir ett problem, säger Ingemar Bernljung.
Till och med fyllnadsmaterialet är i det närmaste samma, ett slags plastmaterial, sedan amalgamet bytts ut hos tandläkaren.
Var fjärde ruta skadad
Var fjärde bil har i dag en skadad vindruta enligt Ingemar Bernljung.
- Bara i dag ska jag laga fyra stenskott, säger han när tidningen hälsar på.
- Kommer man bara in i tid kan jag rädda upp till 90 procent av alla rutor.
Fast lika ofta som det är möjligt att laga, lika ofta tvingas han byta hela rutan när sprickan stuckit direkt. För ju närmare kanten det tar, desto större är risken att sprickan växer.
Fukt ett hot
Det finns inga mått på hur stora stenskott han kan rädda, det beror på utseendet. Är mycket bortslaget i mitten är det förstås svårare.
- Och fukt är största hotet, tillägger han. Då kan jag inte trycka ut Resinet i sprickans spets, utan då ligger det ju redan fukt där som hindrar och sprickan kan växa sig större på sikt.
Stenskott håller honom sysselsatt
Det som började som en, ska vi kalla det, hobbyverksamhet hemma i garaget har på några år vuxit till ett heltidsjobb för två personerStenskott är ett gissel och håller Ingemar Bernljung sysselsatt.
Stenskott håller Ingemar Bernljung sysselsatt. Kommer man bara in i tid, kan han rädda 90 procent av skadorna från att spricka vidare.
Foto: Fotograf saknas!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!