Saker händer - istället för att bara läsa om det i en bok. Arbetssättet kallas storyline och har använts en tid på Hultsfreds Gymnasium.
- Vi använder det flitigt i vårt internationaliseringsarbete, när vi jobbar med att skapa förståelse för hur det är att leva i ett annat land och i en annan kultur, berättar Annemo Grahm. Vår förhoppning är att eleverna ska inspireras till att vilja göra en global resa.
Eleverna får gå in i en roll under förslagsvis en vecka, då vanliga schemat inte existerar. Kanske "blir man" mormor 82 år i en by i Bangladesh. Dottern i familjen gifts bort och flyttar, det hålls byråd och byn man bor i drabbas av översvämning som gör att hus raseras och skörden förstörs.
Med andra ord, det skapas händelser att relatera till. Det blir dessutom mer verklighetstroget genom att eleven får fotografier på personen man ska vara, huset man bor i och byn där alla lever. Fotografier lärarna tog när de var i Bangladesh.
Rollspel som inspirationskälla
Rollspel skapar ett aktivt lärande på gymnasiet. Nu har arbetssättet väckt nyfikenhet på andra håll i landet.- Vårt sätt att arbeta ska till och med presenteras i en bok, som är tänkt att inspirera lärare att ge eleverna aha-upplevelser i sitt lärande, säger läraren Annemo Grahm som varit med och initierat arbetssättet efter ett besök i Bangladesh 2009.
Annemo Grahm förespråkar ett aktivt lärande. Storyline är definitivt ett sådant. Nu har arbetssättet väckt nyfikenhet ute i landet.
Foto: Fotograf saknas!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!