Roligare och trivsammare raster

Positivt ledarskap och elevinflytande är egentligen grundpelarna.
Vinsten blir även bättre sammanhållning, trivsammare raster och mindre tid att skapa konflikter på.
Lindblomskolans nya rastprojekt får bara lovord från både elever och lärare.
- Springtävlingen har varit roligast, säger Louise Sommansson i 3A.

Pang! Den bollen satt där den skulle. Meris Hasanbegovic fick på en fullträff.

Pang! Den bollen satt där den skulle. Meris Hasanbegovic fick på en fullträff.

Foto: Fotograf saknas!

Hultsfred2013-05-28 06:54


Idén till rastverksamheten kläckte Annika Ekström och hennes kollega Diana Ros. Så de båda utepedagogerna har det huvudgripliga ansvaret. Men, som Annika markerar,elevinflytandet är viktigast. Så eleverna i femman har huvudrollen kan man säga.
- De är ju äldst på skolan nu när sexan går på Råsebäckskolan hela terminen, förklarar Annika. Därför har vi inlett med att göra femman delaktig i verksamheten. Tanken är att det ska utvecklas till hösten och då blir det förmodligen en annan klass som får ta ansvaret.

Lekstugan är ateljé
Så när klockan ringer till rast finns det numera tre olika stationer att gå till för att aktivera sig. Aktiviteterna varierar och har hittills bestått av allt från stylthoppning och speedwaytävling till hinderbana och Louise Sommanssons favorit: springtävling.
- Det är bara målarverkstaden som är stående, säger Annika Ekström och visar in i lekstugan som blivit en ateljé på senare tid.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om