På tisdagsmorgonen ryckte polisen ut till området kring förskolan Växthuset i Hultsfred med anledning av att en man med en yxa ska ha setts gå runt där, vilket Dagens Vimmerby var först med att rapportera om.
Emma Roos Simonsson, verksamhetschef för förskolan i kommunen, bekräftar händelsen.
– Det svänger upp flera polisenheter mot förskolan och ber pedagogerna att inrymma eftersom de letar efter en man med någon form av tillhygge. Pedagogerna gjorde detta på ett väldigt föredömligt sätt, man låste alla dörrar och så, säger hon till Vimmerby Tidning.
Efter en stund, omkring 15-20 minuter, kommer polispatrullen till förskolan igen och berättar för pedagogerna att det är fritt fram att gå ut på gården igen eftersom man hittat mannen.
– Varken barnen eller personalen såg eller mötte mannen, utan det de har sett är att flera polisenheter var på plats, säger Emma Roos Simonsson.
Hur följer ni upp det här?
– Redan igår (tisdag) informerade vi vårdnadshavarna om situationen och vi har också följt upp tillsammans med pedagogerna om hur de mår efter händelsen. Det är såklart skärrande för dem också och allt väcker funderingar om vad som kunde ha hänt. Det kan alltid bli rykten och det är viktigt att pedagogerna som möter barnen inte skrämmer dem men samtidigt är ärliga.
Polisens presstalesperson Patric Fors berättar att flera patruller skickades till platsen runt klockan 9 på morgonen och att man hittade mannen efter cirka 40 minuter.
– Vi anträffade en man som hade en yxa som stack ut ur ryggsäcken. Han är känd för polisen sedan tidigare eftersom han brukar hålla till i skogen i närheten, säger han.
Mannen misstänks inte för något brott men patrullen pratade med honom om situationen och om vapen- och knivlagen.
– Man ska inte gå runt med synliga yxor även om man har giltiga skäl till att ha dem, särskilt inte vid skolor, säger Patric Fors.
Verksamhetschefen vill återigen berömma pedagogernas agerande i situationen, och säger också att man upptäckt saker som både Växthuset och andra enheter kan behöva ta med sig.
– Det kan exempelvis vara det digitala låssystemet, hur kan man lösa det så att alla dörrar låses direkt och snabbare? Hur kommunicerar man bäst om alla barn inte är ute på gården samtidigt? Vi hade några som var på biblioteket exempelvis. Det finns flera delar vi behöver fundera kring och det här är en erfarenhet för både förskola och skola, säger Emma Roos Simonsson.