ÖSK:s recept mot buskörning – blomlådor på vägen

"De kör som vilda indianer längs hela Västerviksgatan". Nu vill boende i kvarteren att kommunen sätter upp farthinder, innan det händer någon olycka. Men något kommunalt farthinder är inte aktuellt. ÖSK hänvisar i stället till möjligheten att bygga egna blomlådor och ställa upp på gatan.

Västerviksgatan är lång och rak, inbjudande för höga farter. För höga tycker boende som vill att kommunen bygger farthinder. Men ÖSK föreslår i stället att de sätter upp blomlådor enligt gällande reglemente.

Västerviksgatan är lång och rak, inbjudande för höga farter. För höga tycker boende som vill att kommunen bygger farthinder. Men ÖSK föreslår i stället att de sätter upp blomlådor enligt gällande reglemente.

Foto:

Hultsfred2017-04-11 13:22

Höga farter, i kombination med skymda korsningar, för att de boende är väldigt oroliga. Inte minst som det finns många barn i området.

Därför framför de önskemål om en sänkt hastighetsbegränsning och rejäla farthinder som gör att fartgränserna efterlevs.

Men Jens Karlsson, gatuchef på ÖSK ser inte att Västerviksgatan passar in i det regelverk som finns för kommunala farthinder. Reglerna talar bland annat om trafikmängd och att det kan finnas en förskola.

I stället hänvisar han till de nya reglerna som öppnar möjligheten för att bygga egna farthinder i form av blomlådor.

Sedan i höstas finns möjligheten för boende i villakvarter att få tillstånd att sätta upp sina egna farthinder, enligt ett givet regelverk. De här blomlådorna som tillåts, måste ju ställas ut med förstånd, så att sopbilen och brandbilarna tar sig fram.

– Ritningar till blomlådorna finns på vår hemsida, säger han, där kan man också läsa om vad som gäller.

Först och främst måste förstås alla på gatan vara överens, sedan ska det till ett tillstånd och en blomlåda enligt givna regler.

– Det har estetiska orsaker, säger Jens Karlsson, de ska vara lika överallt så att det inte blir spretigt.

Det här regelverket infördes i höstas, just för att tillmötesggå de många önskemålen om farthinder. Men sedan blev det knäpp tyst.

– Inledningsvis hade vi en del frågor, säger Jens Karlsson. Men sedan har vi inte beviljat ett enda tillstånd.

Ändå infördes möjligheten i höstas för att ge de boende vintern på sig att förbereda farthindren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!