Höga farter, i kombination med skymda korsningar, för att de boende är väldigt oroliga. Inte minst som det finns många barn i området.
Därför framför de önskemål om en sänkt hastighetsbegränsning och rejäla farthinder som gör att fartgränserna efterlevs.
Men Jens Karlsson, gatuchef på ÖSK ser inte att Västerviksgatan passar in i det regelverk som finns för kommunala farthinder. Reglerna talar bland annat om trafikmängd och att det kan finnas en förskola.
I stället hänvisar han till de nya reglerna som öppnar möjligheten för att bygga egna farthinder i form av blomlådor.
Sedan i höstas finns möjligheten för boende i villakvarter att få tillstånd att sätta upp sina egna farthinder, enligt ett givet regelverk. De här blomlådorna som tillåts, måste ju ställas ut med förstånd, så att sopbilen och brandbilarna tar sig fram.
– Ritningar till blomlådorna finns på vår hemsida, säger han, där kan man också läsa om vad som gäller.
Först och främst måste förstås alla på gatan vara överens, sedan ska det till ett tillstånd och en blomlåda enligt givna regler.
– Det har estetiska orsaker, säger Jens Karlsson, de ska vara lika överallt så att det inte blir spretigt.
Det här regelverket infördes i höstas, just för att tillmötesggå de många önskemålen om farthinder. Men sedan blev det knäpp tyst.
– Inledningsvis hade vi en del frågor, säger Jens Karlsson. Men sedan har vi inte beviljat ett enda tillstånd.
Ändå infördes möjligheten i höstas för att ge de boende vintern på sig att förbereda farthindren.