â Det Ă€r 18 klasser som ska Ă€ta samtidigt under en timmas tid, sĂ€ger Susanne Svensson pĂ„ kultur- och fritidskontoret.
Hon har tagit del av den senaste Luppundersökningen och satt sig in i elevernas önskemÄl.
â Svaren visar att det inte Ă€r maten som Ă€r orsaken, utan det Ă€r miljön, sĂ€ger hon.
I viss mÄn ska Àven grupptrycket pÄverka.
En annan frÄga som engagerar eleverna Àr tryggheten. Framförallt pÄ bussarna, men Àven i centrum.
â Eleverna Ă„ker med vanliga linjebussar, och det hĂ€nder att det kliver pĂ„ berusade personer som vill Ă„ka med, sĂ€ger hon.
Men det Àr inte bara önskemÄl och krav som eleverna presenterar. De skickar ocksÄ med idéer och förslag till förbÀttringar dÀr det Àr möjligt. Som till exempel nÀr det gÀller matsalen pÄ gymnasiet sÄ föreslÄr de först och frÀmst en mer genomtÀnkt logistik, sÄ att inte alla Àter samtidigt. De föreslÄr ocksÄ att matsalen delas, sÄ att gymnasiet fÄr en del och AlbÀckskolan fÄr en.
Ett förslag Àr ocksÄ att ta in en van krögare för att maximera möbleringen.
NÀr eleverna fick frÄgan om vad som Àr viktigt att prata med politiker om, sÄ stÄr en satsning pÄ skolgÄrdarna högst pÄ önskelistan. Eleverna fick ocksÄ se en utbyggnad av skolan, sÄ att modulbyggnaderna kan tas bort. Sedan vill de se satsningar pÄ alla skolor och mer fritidsaktiviteter.
Susanne Svensson berÀttar att den hÀr undersökningen Àr en lite annorlunda variant pÄ Ungdomsforum, och genom att föra den i enkÀtform har alla elever i Ärskurs Ätta pÄ AlbÀckskolan, och Prolympia i Virserum fÄtt möjlighet att komma till tals.
â Det Ă€r ocksĂ„ en del i vĂ„rt arbete med barnkonventionen, fortsĂ€tter hon, den sĂ€ger att vi ska lyssna till barnen.
Och i det hÀr fallet har man gjort det. Alla synpunkter som kommit in via den hÀr enkÀten har skickats vidare till de politiker och förvaltningar som berörs pÄ nÄgot sÀtt, och som har möjlighet att göra nÄgot Ät problemen.
â NĂ„gon gĂ„ng nu i februari, kommer politikerna att trĂ€ffa ungdomarna i elevrĂ„den, för att redovisa vad de gjort/tĂ€nker göra Ă„t önskemĂ„len, sĂ€ger Susanne Svensson.
En frÄga i enkÀten handlade ocksÄ om framtiden, vad som behövs i kommunen för att eleverna skulle kunna tÀnka sig att bo kvar hÀr Är 2030. Och Àven hÀr blev det högst varierande svar. Som till exempel bÀttre bussförbindelser, fler jobb, en affÀr i JÀrnforsen och mycket annat.