I går kom beskedet att regeringen aviserar en lagändringar för att minska lärarnas administrativa börda.
- Lärarna ska vara i klassrummen, inte bli byråkrater, sa utbildningsminister Jan Björklund i en kommentar.
Förslaget innebär att skollagens krav på skriftlig information ändras. I årskurs 6-9, där eleverna får betyg varje termin, avskaffas kravet på IUP helt. Medan det blir kvar i 1-5, med den förändringen att omdömet ska lämnas en gång per läsår, istället för en gång per termin.
Mer tid i klassrummet
Målsättningen är förstås att lärarna ska få mer tid i klassrummen, med eleverna. Och det välkomnas förstås.
Sandra Gunnarsson är lärare i engelska på Albäcksskolan och när hon resonerar med sina kollegor Alf Erikslund och Katarina Magnusson enas de om att det tar mellan sex och tio minuter att skriva en elevs omdöme.
- Jag har omkring 110 elever, säger Sandra, men det är långt ifrån flest, tillägger hon. Bildläraren exempelvis ska ju skriva ett omdöme på varje elev, 350 stycken. Eller SO-lärarna, de ska skriva fyra omdöme på varje elev.
Så det är inte tu tal om den saken, skriftliga omdömen tar väldigt många timmar i anspråk. Periodvis, som Louise Lockström, klassföreståndare i en tvåa på Lidblomskolan tillägger.
- Så tanken är jättegod, att regeringen föreslår en lagändring som ger oss mer tid till det pedagogiska, säger hon.
Lärarnas byråkrati minskas
Lärarnas byråkrati ska minskas. Kraven på Individuell utvecklingsplan med skriftliga omdömen avskaffas helt i åk 6-9 och reduceras från två till en gång per läsår i årskurs 1-5.- Vad än som gör att vi får vara mer i klassrummen och lägga mer tid på eleverna välkomnas, säger Sandra Gunnarsson, lärare på Albäcksskolan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!