"Det märks tydligt" – kunder väljer bort eko-produkter

Trenden är tydlig. I takt med att matpriserna stiger, väljer kunderna lågprisalternativen. Patrik Gladh, Icahandlare i Hultsfred, ser stor skillnad.

Patrik Gladh, Icahandlare i Hultsfred, ser en tydlig nedgång av försäljningen av ekologiska produkter. I stället väljer kunderna i högre grad bland utbudet av lågprisalternativ.

Patrik Gladh, Icahandlare i Hultsfred, ser en tydlig nedgång av försäljningen av ekologiska produkter. I stället väljer kunderna i högre grad bland utbudet av lågprisalternativ.

Foto: Olof Carlson

Hultsfred2023-03-05 18:00

– Det förändrades mer eller mindre över en natt, säger han, som har följt utvecklingen. Det började på allvar nu i januari.

Det är ingen tvekan om att kunderna är prismedvetna, att man försöker hålla ner matkostnaden i görligaste mån, i takt med att priser på både mat och annat stiger. 

För butikens del betyder prisökningarna också att marginalerna på varorna krymper. Samtidigt som kostnaderna ökar.

Patrik Gladh ser transporterna som en faktor som driver upp priserna på varorna. Elkostnaderna är ett annat kapitel som gör det dyrare att hålla igång butiken. Det är många frysar och kylar som är igång hela tiden. Och det går åt energi.

– Men det skulle inte falla mig in att stänga av halva butiken, som jag vet att andra har fått göra, säger han. Vi jobbar i stället med jippon av olika slag, att sälja hela kartonger till exempel. Vi satsar också på de mjuka värdena, vårt kök och cateringverksamheten. Där snurrar det på bra. I dag har vi fyra personer i full gång.  Den senaste satsningen på varm lunchmat har slagit väl ut. Inte minst hos många äldre, som vill slippa matlagningen hemma.

– Vi har haft en bra utveckling den senaste tiden, säger Patrik Gladh, och det är vi tacksamma för nu. Det gör skillnad när marginalerna blir tightare.

Det gör att han har fått lägga utbyggnadsplanerna av butiken på is tills vidare. Men planerna är färdiga, och en vacker dag kan det bli dags att plocka fram dem igen.

Hos konkurrenten Coop är erfarenheten likartad. Det bekräftar driftschefen Lucas Elgehed på Coop ekonomisk förening i Oskarshamn.

– Ekoprodukterna har minskat drastiskt, säger han. Däremot märker vi en ökad efterfrågan på närproducerade livsmedel. Även om de i allmänhet är lite dyrare. Det kan vara en effekt av pandemin och det oroliga världsläget. Att man vill stötta lokala matproducenter. Dessutom kanske det känns lite bättre att äta lokalproducerat.  

Men på det hela taget bekräftas trenden även här, att fler kunder styr över till lågprisalternativen. Allt för att minska matkostnaderna.

Vad säger då kunderna. Vi träffade Alice Johansson från Lönneberga på parkeringen utanför butiken.

– Jag har nog ingen direkt uppfattning, säger hon, ibland köper jag ekologiskt, ibland inte. Det blir lite som det faller sig.

Och så skyndar hon iväg in i affären för att komma ifrån snålblåsten på parkeringen.

EKO-maten får stå tillbaka i dyrtider. Det bekräftas av såväl Ica som Coop. Men på Coop ser man en ökning på lokalproducerat
EKO-maten får stå tillbaka i dyrtider. Det bekräftas av såväl Ica som Coop. Men på Coop ser man en ökning på lokalproducerat
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!