Kommunen stäms på 2,9 miljoner efter tågolycka

Krösatåget spårade ur och fick omfattande skador efter en trädpåkörning utanför Hultsfred 2022.
Nu stäms Hultsfreds kommun på drygt 2,9 miljoner kronor av ett försäkringsbolag som hävdar att olyckan var kommunens fel.
– Vi anser oss inte ansvariga för olyckan, säger Jens Karlsson, samhällsbyggnadschef på kommunen.

Två dagar före julafton 2022 spårade Krösatåget ur strax söder om Hultsfred. 22 personer fanns ombord på tåget.

Två dagar före julafton 2022 spårade Krösatåget ur strax söder om Hultsfred. 22 personer fanns ombord på tåget.

Foto: Olof Carlson

Hultsfred2025-05-28 16:00

22 personer var ombord när ett Krösatåg på Stångådalsbanan spårade ur i höjd med Herrstorpet den 22 december 2022.

– Några var chockade. Det small till rätt rejält när man körde på trädet. Annars kändes det som att de, under omständigheterna, var vid gott mod, sa insatsledaren Ulf Bowein på räddningstjänsten i samband med olyckan.

Kollisionen ledde inte till några personskador. Däremot blev det omfattande materiella skador på tåget och spåret.

Reparationen av tåget kostade 2,8 miljoner kronor, enligt en stämningsansökan som försäkringsbolaget Trygg-Hansa har lämnat in till Kalmar tingsrätt. Region Kalmar län, som äger tåget, har även haft andra omkostnader. Efter att självrisken dragits av har Trygg-Hansa därför betalat ut totalt 2 933 646 kronor i försäkringsersättning till regionen.

Försäkringsbolaget stämmer nu Hultsfreds kommun på samma summa, plus ränta och ersättning för rättegångskostnader, eftersom kommunen äger skogsmark i området.

Tåget fick bärgas och bogseras från platsen efter trädpåkörningen. Reparationen av tåget kostade 2,8 miljoner kronor, enligt stämningsansökan.
Tåget fick bärgas och bogseras från platsen efter trädpåkörningen. Reparationen av tåget kostade 2,8 miljoner kronor, enligt stämningsansökan.

Enligt stämningsansökan var det relativt vindstilla på olycksdagen, och inga höststormar hade drabbat området. Trädet, en 25–30 meter hög asp, ska ha ramlat ner av en annan anledning.

"Oberoende sakkunnigutredning har visat att orsaken till brottet och att trädet föll över spåret var den utbredda rötan i trädets stambas och rotsystem", skriver Trygg-Hansa.

Under flera års tid ska trädet ha varit i "uppenbart dåligt skick", enligt utredningen.

"Trädets kollaps var endast en tidsfråga", skriver Trygg-Hansa som menar att kommunen var skyldig att vidta åtgärder för att undvika att trädet föll över spåret.

"Kommunens vårdslösa underlåtenhet har således orsakat kollisionen och skadan."

Är det första gången Hultsfreds kommun blir stämd efter en tågolycka?

– Ja, det är nog första gången, säger samhällsbyggnadschef Jens Karlsson.

"Vi anser oss inte ansvariga för att hantera trädsäkring längs statlig infrastruktur", säger Jens Karlsson, samhällsbyggnadshcef på Hultsfreds kommun.
"Vi anser oss inte ansvariga för att hantera trädsäkring längs statlig infrastruktur", säger Jens Karlsson, samhällsbyggnadshcef på Hultsfreds kommun.

Hur ser ni på att Trygg-Hansa pekar ut Hultsfreds kommun som ansvarig för tågolyckan?

– Vi har känt till ärendet länge. Stämningsansökan lämnades nyligen in till Kalmar tingsrätt, men kravet kom till oss redan 2023. Då kopplade vi in vårt försäkringsbolag direkt, som vi gör i sådana här ärenden då det är skadekrav. Vårt försäkringsbolag har haft kontakt med Trygg-Hansa under resans gång, säger Jens Karlsson och fortsätter:

– Sedan fick vi frågan i höstas om vi var intresserade av någon förlikning innan de lämnade in en stämningsansökan, men vi har tillsammans med försäkringsbolaget stått fast vid att vi anser oss inte ansvariga för olyckan. Nästa steg är tingsrätten. Vårt försäkringsbolag har kopplat in en advokat i ärendet som håller på att läsa in sig nu.

Trädet föll ner på järnvägen från kommunens mark.

– Det är ingen tvekan om att ett träd har fallit ner, men vi anser oss inte ansvariga för att hantera trädsäkring längs statlig infrastruktur.

Området där olyckan inträffade är numera trädsäkrat, enligt Jens Karlsson, men arbetet har inte gjorts av kommunen.

– Det var i projektet som Trafikverket har hållit på med i ett antal år. De har trädsäkrat söderifrån längs Stångådalsbanan. Det finns inga träd kvar på det här området efter Trafikverkets trädsäkring.

Försäkringsbolagets skadeståndskrav mot Hultsfreds kommun ska nu prövas av Kalmar tingsrätt.
Försäkringsbolagets skadeståndskrav mot Hultsfreds kommun ska nu prövas av Kalmar tingsrätt.

Har ni inget ansvar som fastighetsägare?

– Vi anser att det kan vara intressant att få prövat. Trafikverket har ett infrastrukturansvar för sin anläggning och regionen som bedriver trafiken på banan har i flera års tid krävt att Trafikverket ska trädsäkra längs både Stångådalsbanan och Tjustbanan. Det har varit ett känt faktum att risken finns längs båda banorna för att ingen trädsäkring har skett. Det är också ett Natura 2000-område, så det bedrivs inget ordinarie skogsbruk på området där olyckan skedde.

Hur ser du på att kommunen riskerar att få betala flera miljoner?

– Vi har försäkring för sådana här fall. Det är därför vi anmäler en sådan här händelse. Så fort vi får skadan till oss anmäler vi det till vårt försäkringsbolag. Det är därför de är involverade – både för att hjälpa oss som stöd i frågan och även utifrån den ekonomiska ersättningen om det skulle vara så att vi är skyldiga på något sätt eller att det blir någon förlikning.

Räknar ni med att ert försäkringsbolag kommer att betala den summan i så fall?

– Jag kan inte försäkringsdetaljerna, men vi har försäkring för skadestånd och rättegångshantering.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!