"Gårdsförsäljning viktigt inte minst i ett besökslän"

Tillåtande av gårdsförsäljning i Sverige har utretts och dragits i långbänk men skulle vara positivt för ett besökslän som Kalmar. Det menar Gudrun Brunegård (KD).

Från vänster: Claes Sandvig, regionansvarig för Visita Södra, Stina Porsgaard ordförande Visita Södra, riksdagsledamot Gudrun Brunegård (Kristdemokraterna), Kent Nilsson, ägare Figeholms bryggeri samt Jenny Svensson Sahlin, VD Hotell Hulingen.

Från vänster: Claes Sandvig, regionansvarig för Visita Södra, Stina Porsgaard ordförande Visita Södra, riksdagsledamot Gudrun Brunegård (Kristdemokraterna), Kent Nilsson, ägare Figeholms bryggeri samt Jenny Svensson Sahlin, VD Hotell Hulingen.

Foto: Anders J Andersson

Hultsfred2023-10-22 05:00

Riksdagsledamoten Gudrun Brunegård var nyligen i Hultsfred och träffade representanter från branschorganisationen Visita samt ett par av dess medlemmar.

Vid mötet diskuterades frågor som förenkling av alkohollagen och införandet av det som kallas gårdsförsäljning.

Kristdemokraterna har historiskt varit emot gårdsförsäljning. Varför ändrade ni er?

– Kristdemokraterna har ett riktningsbeslut för att verka för möjligheten till gårdsförsäljning i den mån det är förenligt med att ha kvar alkoholmonopolet. Tidigare utredningar har kommit fram till att gårdsförsäljning hotar alkoholmonopolet men den senaste visar på öppningar för att kunna behålla monopolet, säger Gudrun Brunegård.

Enligt Systembolaget skulle förslaget ge ökad tillgänglighet av alkohol och därmed motverka syftet med monopolet.

– Vi är väldigt måna om hur lagstiftningen utformas för att försäkra oss om folkhälsoaspekten.

Turismen lyfter hon som ett argument för.

– Gårdsförsäljning är viktigt inte minst i ett besökslän som Kalmar där vi har många små bryggerier och på Öland finns dessutom vinproducenter. Det är vi positiva till men med måtta, förklarar hon.

Gårdsförsäljning handlar om direktförsäljning från producent till konsument. Systembolaget kallar det "parallell detaljhandel med alkohol". De menar att det skulle tillföra ungefär 800 nya försäljningsställen, flertalet i städer.

– Gårdsförsäljning är en frihetsfråga, att vi blir ett normalt land som de flesta andra länder i Europa. Många medlemmar i Visita vittnar om att det skulle vara fantastiskt trevligt att kunna sälja till de som går på vinprovning, vi pratar om minst 200 kronor flaskan, säger Claes Sandvig, regionansvarig för Visita Södra.

Men Visita vill behålla monopolet, inget starkvin i livsmedelsbutiken.

– Jag tror att alla bryggerier inser att monopolet är vår största kund och alltid kommer att vara vår största kund, säger Kent Nilsson, som driver småskaliga Figeholms bryggeri. Hans ölsorter säljs i åtta av Systembolagets butiker i närområdet.

Visita vill även förenkla alkohollagen. På Hotell Hulingen vet man vad det innebär.

– Den kostar mycket att följa och är väldigt ologisk. Vi lägger otroligt mycket tid på att följa lagar och skicka in rapporter, säger Hotell Hulingens VD Jenny Svensson Sahlin.

Hon nämner som exempel att en gäst inte får ta med sig en öl från baren upp på rummet utan att personal följer med till dörren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!