GGE Nordics Sweden AB vill bygga ett batterilager med en kapacitet pÄ 25 megawatt i Hultsfred. Det kan jÀmföras med batterilagret som Ingrid Capacity har beviljats bygglov för i Vimmerby, och som ska fÄ en kapacitet pÄ 20 megawatt. AnlÀggningen i Vimmerby berÀknas kosta mellan 100 och 150 miljoner kronor att bygga.
Tanken Àr att batterilagret i Hultsfred ska byggas pÄ Nyhagens industriomrÄde, vid korsningen mellan Transportgatan och Industrigatan. Det framgÄr av bygglovshandlingar som har lÀmnats in till kommunen.
Ăven Eon har kontaktats i Ă€rendet.
â Vi har fĂ„tt en anmĂ€lan om projektet. Man har bestĂ€llt en nĂ€tutredning hos oss för hur den hĂ€r anlĂ€ggningen ska kunna bli ansluten till Eons elnĂ€t, sĂ€ger Björn Persson, regional kommunikationschef pĂ„ Eon.
â Detta ska inte förvĂ€xlas med de solcellsparker som det arbetas med vid flygplatsen bland annat. Detta Ă€r ett fristĂ„ende projekt.
Enligt Björn Persson Àr batterilager en typ av anlÀggning som vi kommer att se mer av framöver.
â Detta hĂ„ller pĂ„ att vĂ€xa undan för undan. Detta Ă€r nĂ„gonting som bland annat Svenska KraftnĂ€t har initierat och sagt att det Ă€r nĂ„gonting som Ă€r bra för att kunna anvĂ€ndas vid effekttoppar.
Bygglovsansökan för batterilagret i Hultsfred togs upp till beslut i miljö- och byggnadsnÀmnden i veckan. Vimmerby Tidning var i kontakt med nÀmndens ordförande Lennart Davidsson (KD) efter mötet, men han ville dÄ inte uttala sig om beslutet.
â Protokollet Ă€r inte justerat, sĂ€ger Lennart Davidsson och tillĂ€gger att justeringen görs i början av nĂ€sta vecka.
Vimmerby Tidning har upprepade gÄnger sökt GGE Nordics Sweden, eller Galileo som företaget ocksÄ kallas, men de har inte gjort sig tillgÀngliga för en kommentar.
Om planerna blir verklighet kommer batterilagret att fÄ industriföretaget Flex Fasadia och Circle K:s brÀnslestation för lastbilar som nÀrmaste grannar.
AvstÄndet till brÀnslestationen Àr cirka 80 meter, enligt den riskutredning och brandskyddsbeskrivning som har gjorts. Systemet i batterilagret ska vara uppbyggt med litiumjonbatterier.
Enligt ElsÀkerhetsverket kan sÄ kallad termisk rusning i litiumjonbatterier leda till brÀnder som Àr nÀrmast omöjliga att slÀcka.
"Batterilager som uppfyller gÀllande regelverk och standarder anses dock som sÀkra. Det ska mycket till innan ett sÄdant batterilager drabbas av sÄ allvarliga fel att det börjar brinna", skriver ElsÀkerhetsverket pÄ sin hemsida.