- Och vi är i stort sett självförsörjande med sten och grusmaterial, säger projektchefen Johnny Svensson på NCC.
Det finns gott om bergknallar längs den nya sträckningen av vägen och de ska sprängas bort. Sprängsten används sedan för att fylla upp de mer låglänta delarna.
Ett 50-tal maskiner av olika slag jobbar just nu med att lasta och flytta sprängsten från höga berg till djupa dalar. Många lass blir det. Det är sig om 45 000 kubikmeter stenmassor.
Vi vanliga trafikanter ser inte så mycket av vägbygget. Ja bortsett från några kilometer förbi Stora Aby och nere vid Glahytt.
Men Jonny Svensson tar oss med ut på en guidad rundtur, ett nedslag i en vardag fylld av imponerande siffror.
- Hela sträckningen är inte öppnad ännu, säger Johnny, när vi sitter i bilen och åker söder ut genom Karlsborg. Men det finns ett par vägar så vi kan komma in till den nya sträckningen.
Men först tar vi en tur ner till Glahytt, ja ni vet där man svänger av mot Oskarshamn. Där är det inte mycket som är sig likt. Kullen jämte vägen, där det stora första spadtaget-kalaset hölls i våras finns inte längre. I stället finns där en nästan färdig rondell, en pendlarparkering och en bussterminal.
- Det ska asfalteras inom två veckor berättar Johnny, men vi släpper inte på trafiken förrän till våren.
Och när asfaltsgänget ändå är på plats ska de delar av den befintliga vägen som breddats rejält också få ny beläggning.
Här är det vägen som är målet
Tänk dig en trälåda, fyra och en halv kilometer lång, lika bred och lika hög. Och hela lådan är fylld med sprängsten.Så mycket sprängmassor kommer att användas vid bygget av nya riksväg 34 mellan Stora Aby och Glahytt.
Den nya vägen börjar så smått ta form. Visserligen är sträckningen inte öppnad i hela sin längd ännu, men bitvis är det kommit en bra bit på väg, säger projektchefen Johnny Svensson.
Foto: Fotograf saknas!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!