Han fick påverka ölens nya design

Claes Carlsson från Hultsfred har stor del i att Bryggmästarens ser ut som den gör numera. När Åbro skulle utveckla designen fick han en hedersam och unik plats i juryn. "Jag kan inte säga annat än att jag känner mig stolt", säger han.

"Det är inte utan än att det känns stort att ha fått vara med och påverka utseendet",

"Det är inte utan än att det känns stort att ha fått vara med och påverka utseendet",

Foto: Charlotte Madestam

Hultsfred2018-10-13 11:00

Åbro upplevde att designen på Bryggmästarens hade gått ur tiden och behövde förnyas. Den utsågs till Världens godaste pilsner 2013, men man tyckte inte längre att designen speglade innehållet.

– Vi ville att ölen skulle ta ett nytt steg och se ut som det premiumöl som det verkligen är, säger varumärkeschef Niklas Nestlander.

VD Henrik Dunge, Alexander Stutterheim, grundare av Stutterheim Raincots och Cheryl Akner-Koler som är professor i teoretisk och tillämpad estetik på Konstfack tog plats i juryn. Men så ville man gärna få in även en typisk konsument som gillar ölen.

– Det gör ju jag, säger Claes Carlsson med ett leende. Så jag skickade in en ansökan och passade tydligen väl in i profilen som "normaldrickaren" med Volvo, villa och runt 35 år. Häftigt att få vara folkets representant.

Sveriges alla formgivare, stora som små, bjöds in att ta fram en design och tävla om att vinna uppdraget. Gensvaret blev enormt.

– Vi trodde att vi skulle få 10-15 förslag att värdera, i och med att formgivarna skulle behöva lägga många timmar på presentationen utan att veta om de skulle få jobbet, berättar Niklas Nestlander. Vi fick in hela 120 förslag. Helt fantastiskt.

Så det blev ett minst sagt svårt jobb för Claes Carlsson och övriga jurymedlemmar att utse segraren, som till slut blev frilansdesignern Martin Schmetzer från Södermalm.

I dagarna är det ett år sedan nya designen lanserades på Stockholms öl- och whiskymässa. Sedan dess har försäljningen på Systembolaget ökat med cirka tolv procent.

– Det är alltid nervöst när man gör en så stor designförändring, man är orolig för att de gamla konsumenterna inte ska hitta till produkten. Men vi har fått väldigt positiv feedback både från konsumenter och restauranger, säger Niklas Nestlander.

Claes Carlsson kan inte låta bli att känna stolthet när han ser etiketten och hör folk prata om nya designen. Han hade ju ett betydande ord med, när den togs fram.

– Jag har alltid gillat Bryggmästarens, så det känns stort att ha fått vara med och påverka utseendet. Det var ett hedersuppdrag från början till slut.

Hur avnjuter du själv helst en öl?

– Direkt ur flaskan, riktigt kall.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om