"Festivaldöden är överdriven"

Ordet "festivaldöd" användes flitigt 2013.
Så lite förvånande var det, menar Daniel Johansson att besökssiffrorna till de tio största festivalerna istället slog rekord det året.
Och mitt i en tid när "festivaldöden" toppade löpsedlarna föddes också This is Hultsfred.

Festivalpubliken har istället blivit mer än dubbelt så stor de senaste 13 åren.

Festivalpubliken har istället blivit mer än dubbelt så stor de senaste 13 åren.

Foto: Fotograf saknas!

Hultsfred2014-01-23 07:33


- Har jag min forskarhatt på mig kan jag inte säga att jag vet att This is Hultsfred kommer överleva, säger Daniel Johansson. Men följer jag mitt hjärta tror jag inte det är över för Hultsfred som festivalplats.
Daniel Johansson är anställd av Linnéuniversitetet och forskar bland annat om musikbranschen. Han är nyfiken av sin natur och drivs av att besvara frågor som inte blivit besvarade tidigare.
- Sommarens största epidemi "festivaldöden" var en sådan fråga som jag kände behövde beskrivas. Jag ville se om min magkänsla höll.

160 000 fler
Det gjorde den. Det förstod han, särskilt när han började samla in data från Stim.
- Men lite förvånande var det ändå att 2013 blev festivalernas bästa år, jag hade mer trott på 2009 om jag skulle gått på min magkänsla. Då besöktes de tio största musikfestivalerna i Sverige av 109 000 betalande besökare, jämfört med 268 000 i fjol.
Så efter att ha forskat i ämnet under i stort sett hela hösten har Daniel Johansson precis presenterat sin elva sidor långa rapport på engelska "Music Festivals in Sweden - An analysis of the ten largest commercial festivals 2000-2013" och konstaterar att "festivaldöden" är något överdriven.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om