På tisdag släpps trafiken på, men Vimmerby Tidning har fått en exklusiv provtur. Jörgen Josefsson lyfte avspärrningarna åt sidan och guidade oss längs den 1,8 mil långa sträckan. En investering i storleksordningen 270 miljoner kronor.
- Visst blir det en tomhetskänsla när allt arbete är klart efter så här lång tid, säger Jörgens kollega Mikael Hårrskog, projektledare för Trafikverket.
- Man har ju gått här och trampat dag in och dag ut, och byggt ihop ett bra lag av folk som nu skingras. Men alla projekt har sin start och sitt slut. Nu kastar vi oss över nya.
De har varit ett inslag i vardagen, både Jörgen, Mikael och deras stora manskap i Mörlunda i snart två år nu.
Det är så lång tid det tagit att bygga 1,8 mil mötesfri landsväg med mitträcke mellan Glahytt och Stora Aby.
- Fast egentligen är det två mil väg, om man lägger till alla 19 anslutningsvägar, förtydligar Jörgen Josefsson, som också berättar att vägen blir åtminstone en kilometer kortare än den gamla.
Allt arbete är i det närmaste klart, bara lite finjustering återstår inför tisdagens högtidliga invigning, som man hoppas ska locka ett hundratal personer.
Sven Danielsson på Emådalsschakt exempelvis, han har fått i uppdrag att "hacka ner" ytterligare några stenar från en av bergväggarna utmed sträckan. De riskerar att komma ner av egen kraft annars, om kanske tio år. Och den risken vågar ingen ta.
Gömts under snön
Och så var det ju det här med den tidiga vintern som överraskade alla. En del arbete har gömt sig under snön och får färdigställas framåt vårkanten istället.
- Det handlar om en del planteringsarbete, liksom lite putsjobb, säger Jörgen Josefsson och förklarar att det är detsamma som mjukgörningar i slänter. Så ska en del räcken kompletteras, men det är mest på anslutande vägar och skyltar ska ner från den gamla. Men huvudvägen är i stort klar.
Sluttiden hålls
Men det var riktigt nära att förra årets vinter rent av spräckte schemat.
- Det känns fantastiskt bra att sluttiden kan hållas, trots en extrem vinter i fjol och en tidig nu, säger Jörgen Josefsson. Det är ändå ett väldigt omfattande arbete som utförts på relativt kort tid, dessutom genom svår terräng. Ett fenomenalt arbete, tillägger han berömmande.
Men det har varit både motigt och tungt ibland, erkänner Jörgen och Mikael. När det känts som de stångat sig fast i samma bergskärning i flera månader - utan att kunna se någon färdig väg.
- Fast egentligen har det gått i en jämn hög takt hela tiden, säger Jörgen Josefsson. Det är bara det, att det är först när asfalten läggs ut som man tycker det hänt något. Allt tidskrävande arbete innan, syns ju inte på samma sätt.
Exklusiv provtur av nya väg 34
Han har levt med nya väg 34 utanför Mörlunda i stort sett dag och natt i två år. Inte minst nu när arbetet börjar gå mot sitt slut och bara finjusteringarna återstår.Jörgen Josefsson är platschef för det största vägbygget i Småland. Som mest har det bott 110 personer i Mörlunda, som alla har en del i att vägen fått en ny sträckning utanför samhället.
Väg 34, mellan Glahytt och Stora Aby, är klar. På tisdag väntar invigning. Vår tidning fick en exklusiv provtur av den 1,8 mil långa vägen.
Foto: Fotograf saknas!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!