– Jag är försiktigt optimistisk. Om jag inte trodde på det här skulle jag inte kämpat mig igenom rekonstruktionen, säger vd:n Patrik Evertsson. Det var i februari i år som han tvingades lämna in ansökan.
Det som gäller nu är att öka volymen. Kort sagt att sälja mer.
– Vi har en kille som jobbar med den saken, säger Patrik Evertsson. Speciellt då på industrisidan. På butikssidan har vi nog redan de volymer vi kan få. Vad vi behöver är fler kunder.
Samtidigt som det just nu är full fart framåt, i akt och mening att öka volymerna, finns det samtidigt en viss oro för vad som ska hända i framtiden. Utsikterna är minst sagt osäkra. Höga dieselpriser, höga priser på foder, räntor och annat driver på priserna.
– Jag har ingen aning om vilket utrymme det finns för premiumprodukter som är lite dyrare, säger Patrik Evertsson, men än så länge har vi inte märkt av så mycket.
– Det är bara att kämpa på och se vart det tar vägen. Livsmedelsbranschen är tuff, men jag tror ändå på livsmedelsbranschen.
I samband med rekonstruktionen har Emåmejeriet också fått kontakt med en grupp personer som jobbar för att utveckla lokal livsmedelsproduktion.
– Inget är klart ännu, men de är på väg in, säger Patrik Evertsson. De har ett antal företag som arbetar inom livsmedelsbranschen och jag har uppfattningen att de vill ha flera lokala mejerier för att på sätt kunna ha gemensam administration och minska overheadkostnaderna på det viset.
När det gäller produktionen av vegansk ost och andra produkter är det lite stiltje just nu.
– Det beror på att de byter receptet. Det visade sig att den veganska hårdosten vi skulle göra var svårtillverkad, och som jag tycker, inte riktigt bra i smaken, säger Patrik Evertsson.
Som det ser ut nu kommer den veganska tillverkningen igång nästa höst.
I väntan på det krigar Emåmejeriet vidare med sina ordinarie produkter. Mjölk förstås, men också ost, filmjölk, yoghurt och allt vad det är. Inte minst stekosten.
Samtidigt som man också jobbar för att hålla kostnaderna nere. Som mest var man uppe i 13 anställda på företaget, men nu är man nere i nio.
– Det är ett absolut minimum för att det ska fungera, säger Patrik Evertsson. Om vi kan öka volymerna måste vi vara någon eller några fler. Vi tillverkar så mycket vi kan sälja. Vi har funnits i Hultsfred sedan 2007, det är kunderna som gör att vi finns kvar.