Folkhälsosamordnare vill se säkra cykelvägar

Att cykla till jobbet har flera fördelar, inte minst för hälsan. "Men det måste vara en säker väg att åka på", säger Lena Borgstrand, folkhälsosamordnare i Hultsfreds kommun.

Under pandemin ökade intresset för cykling. Folkhälsosamordnaren Lena Borgstrand tror att den trenden kommer att hålla i sig.

Under pandemin ökade intresset för cykling. Folkhälsosamordnaren Lena Borgstrand tror att den trenden kommer att hålla i sig.

Foto: Janerik Henriksson/TT/Olof Carlson

Hultsfred2022-10-17 05:00

På flera platser i kommunen byggs eller planeras nya gång- och cykelvägar, vilket Lena Borgstrand välkomnar.

– Ur hälsosynpunkt är det bra, säger hon och konstaterar att intresset för cykling ökade under pandemin.

– Det är en hälsotrend som säkert håller i sig fortsättningsvis, i och med att en del har skaffat sig cyklar och fått den cykelvanan.

Lena Borgstrand ser även positivt på en eventuell förlängning av den nya gång- och cykelvägen längs riksväg 23/34.

– Det gynnar att folk rör på sig. Det vore bra om det kunde lösa sig på något sätt.

undefined
"Jag tycker först och främst att man ska känna sig säker som cyklist", säger folkhälsosamordnaren Lena Borgstrand.

Hur stort är behovet av en gång- och cykelväg mellan Målilla och Hultsfred?

– Målilla–Hultsfred har jag inte hört så mycket om, men behovet finns säkert, säger Lena Borgstrand som brukar se cyklister både på den sträckan och på andra delar av riksväg 23/34.

– Behovet av cykelvägar finns absolut, om man ser på hur mycket folk det är som cyklar. Och det är inte så bra att cykla på 34:an. Jag pendlar mellan Hultsfred och Vimmerby, och man ser ofta de som cyklar mellan Hultsfred och Storebro, och även mellan Hultsfred och Vimmerby. 

Hur vanligt det är att cykelpendla till jobbet i Hultsfreds kommun har folkhälsosamordnaren inga siffror på, men hon skulle gärna se att fler gjorde det.

– Men det måste vara säkra cykelvägar för att man ska få folk att göra det.

undefined
Under pandemin ökade intresset för cykling, och Lena Borgstrand tror att den trenden kommer att hålla i sig.

Hon tror att de höga bränslepriserna kan få fler att tänka sig att cykelpendla. Att cykla har också andra fördelar.

– Du får gratis motion och behöver inte tänka på att vara fysisk aktiv efter jobbet.

En nackdel är att vädrets makter kan sätta käppar i hjulen, särskilt under hösten och vintern.

– Då är det inte så positivt att cykla till jobbet.

Tidsaspekten och ekonomin kan också utgöra hinder.

– Man kanske inte har råd att köpa en cykel med all den utrustning som krävs om man ska pendla.

Tycker du att fördelarna överväger nackdelarna?

– Ja, absolut. Om man tänker positivt och ur folkhälsosynpunkt så överväger fördelarna nackdelarna, säger Lena Borgstrand som återigen betonar säkerhetsaspekten.

– Jag tycker först och främst att man ska känna sig säker som cyklist. Det måste vara en säker väg att åka på, och det är inte alltid säkert om man ska beblanda sig med bilister. Det måste nästan finnas någon slags cykelbana för att man ska känna sig säker för att cykelpendla.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!