Eftersom en stor del av sträckan går genom vattenskyddsområdet har underhållet fått vila här ett tag i brist på ersättningsmaterial. Lagarna säger att det inte är tillåtet att använda kreosot inom skyddsområdet. Även om Trafikverket har dispens för just järnvägen.
- Dispensen gäller fram till 2018, säger Jan Lidby på Trafikverket i Jönköping, vad som händer sedan vet vi inte och det är långt ifrån säkert att dispensen förlängs.
Ekslipers
På en sträcka nära Silverdalen har man sedan tidigare lagt oimpregnerade ekslipers. Men det har visat sig vara mindre lyckat. När maskinen kommer för att plocka bort dem blir det bara mjöl kvar.
- De kan se fina ut utvändigt, säger Pelle Svensson projektledare för det här försöket, men inuti är de precis uppruttna.
Byter ut kreosotslipers på järnvägen
Det är både en miljösatsning och ett försök.1 000 slipers ska bytas ut på järnvägen mellan Hultsfred och Silverdalen. I stället för att lägga träslipers i vattenskyddsområdet för Silverdalens och Hultsfreds tätorter, väljer trafikverket att lägga betongslipers på den här fyra kilometer långa sträckan.
Det är både mörkt och kallt att jobba med sliperbyte. Men rallarna är ett härdat släkte och de byter uppemot 150 slipers på en natt.
Foto: Fotograf saknas!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!