Bilintresset gav Johannes en plats i förarstolen

Den sista kulturkvällen på Valhall besöktes av Johannes Gardelöf, Målilla-killen vars stora bilintresse fört honom rakt in i världens modernaste bilfabriker, till F1-stall och bland världsvana förare av snabba och dyra bilar.

Johannes Gardelöf med den Chrysler han tog till Valhall. Jag glömde fråga om det var hans egen eller en provkörning...

Johannes Gardelöf med den Chrysler han tog till Valhall. Jag glömde fråga om det var hans egen eller en provkörning...

Foto:

Hultsfred2005-03-31 06:21

Det blev en underhållande afton, präglad av humor och snabba ryck när Johannes berättade sin livs historia.
Tittar man i backspegeln måste han var en av de få lyckligt lottade som genom både tur och skicklighet nu tycks ha vunnit högsta vinsten.
- Visst har jag haft tur, men det ligger också många års hårt arbete bakom den position jag nu sitter i.
29 år gammal äger Johannes Sveriges ledande bilnyhetsbyrå, som specialiserat sig på tester och provkörningar av nya bilmodeller och den banan kom han faktiskt in på via en anställning på Vimmerby Tidning.
- Jag var bara 17 år när jag började skriva om nya bilar på tidningen och då hade jag inte ens ett körkort, säger Johannes och ler åt minnet.
Men den här sannsagan börjar långt tidigare.

Entusiast
Redan som liten grabb var han "biltokig" utöver det vanliga och i tonåren tog han för sig att skriva brev till alla världens ledande bilfabrikanter.
Märkligt nog fick han svar från både Bugatti, Ferrari och Rolls Royce-ägarna, vilket gjorde att han skapade ett stort nätverk av kontakter.
- En dag ringde Expressens motorjournalist och ville få både information och bilder av mig. Dom fick inte komma in i bilfabrikerna, men jag kunde!
Som 18-åring fick han besöka Bugatti-fabriken och Ferrari i Italien för första gången. Året efter jobbade han som motorjournalist på TT (Tidningarnas telegrambyrå), men där blev han inte långvarig.
- Jag var mer bilentusiast än bilkritiker, så därför startade jag min egen firma.
I dag har den enskilda firman växt till ett aktiebolag, som servar alla Sveriges tidningar med information om nya bilar.
- Jag gör det jag älskar, men det innebär också mycket resande, ungefär 130 utlandsvistelser per år. Ändå har Johannes dragit ned på tempot de senaste åren.
Det Johannes Gardelöf sysslar med måste vara en drömvärld för en bilälskare. Han får intervjua stora profiler och kända bilfabrikörer, testa nya och ofta dyra bilar, resa och bo på flotta hotell.
- Den här världen är full av intriger, mystik och hemlighetsmakeri, precis som i Dallas fast värre.
Johannes hade åtskilliga "smaskiga" historier att berätta, om provkörningar av Bugattis värsta sportbil med 600 hästkrafter på en testbana med beväpnade vakter, om möten med F 1-stjärnan David Coulthard, astronauten James D Cameron eller Ferrari-bossen Pierro Ferrari.
Publiken i Valhall fick också höra om hans stora fritidsintresse att samla på modellbilar, reseminnen från många av jordens hörn och om hans åsikter om svensk bilindustri.
- Jag tror på dieselbilen. Här i Sverige beskattas dom hårt, men detta måste ändras, bland annat för miljöns skull. Den vanliga förbränningsmotorns dagar är räknade. Nästa generations bil blir den som drivs av bränsleceller, en bil som bara går på el och vätgas, tror bilentusiasten Johannes Gardelöf. Avgaserna är så rena att man kan dricka vattnet som kommer ur avgasröret!

Du kan läsa Johannes Gardelöfs motorartiklar under sektionen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om