Det Àr segelflyglÀger pÄ flygfÀltet i Hultsfred. Totalt Àr de 22 deltagare pÄ plats. BÄde nybörjare och erfarna flygare stÄr vid segelflygplanen som liknar en flock vita gÀss stÄende pÄ det solbrÀnda grÀset. Men planen har ingen fjÀderdrÀkt som fladdrar i den svala brisen, inte heller behöver de invÀnta en flygning söderut. De Àr inte markbundna lÀnge.
â Det Ă€r mĂ„nga som Ă€r uppe nu, berĂ€ttar lĂ€rare Magnus Folkesson frĂ„n Hultsfred Segelflygklubb och tittar bort mot landningsbanan dĂ€r ett plan bogseras mot horisonten.
Fyra klubbar pÄ besök
Hultsfred Segelflygklubb har under veckan besök av klubbarna Motala, BorÄs och Gotland. Tillsammans stÄr de för över 30 starter pÄ en dag. Ett motorflygplan skjutsar segelflygen till en höjd pÄ 300 till 1000 meter, dÀrefter kopplas planet loss och seglar pÄ luftströmmarna.
â Vi hade 35 starter igĂ„r och dĂ„ var det dĂ„ligt vĂ€der, sĂ€ger Magnus och vĂ€nder sig mot Motala- kollegan Kristian Ahlin som kommer gĂ„ende över flygfĂ€ltet.
SM-guld
Kristian har tvÄ gÄnger vunnit SM-guld i konstflyg och Àr pÄ plats för att utbyta kunskap med de övriga deltagarna.
â Vi Ă€r hĂ€r för att lĂ€ra av varandra och utbyta elever. En skolning av alla sorter.
Till de bÀgge mÀnnen ansluter sig den blÄklÀdde Nicklas Eriksson. Han Àr pÄ plats bÄde i form av lÀrare och elev. Av Kristian hÄller han pÄ att lÀra sig konsten att flyga upp och ner, banda annat.
â Efter första upp och ner passet var jag röd i ansiktet i tvĂ„ dagar, berĂ€ttar han.
â Det Ă€r som att lĂ€ra sig flyga pĂ„ nytt.
Dags att flyga
Tillsammans drar de tre fram ett tvÄsitsigt plan och en bogserlina spÀnns fast i nosen.
â Den enda ombordsservice vi har Ă€r spypĂ„sar, berĂ€ttar Kristian och ler snett.
Mycket annat finns det inte plats med i den cylinderformade cockpiten. NÄgra fÄ runda mÀtinstrument och en spak. Det krÀvs ett visst mÄtt av gymnastik att komma pÄ plats. SÄ fÀlls den ovala vindrutan ner och motorflyget framför börjar mullra och ta fart. Flyget glider nÄgra meter pÄ den vita buken innan vinden lyfter vingarna. De ludna molnen kommer nÀrmare och den fysiska vÀrlden av byggnader och trÀd bli allt mer avlÀgsen.
â Man tappar lĂ€tt orienteringen nĂ€r man flyger konstflyg, berĂ€ttar Kristian. Ăr du redo?
Dyker mot marken
Vinden ylar nÀr nosen dyker nedÄt för att sedan svÀnga uppÄt och göra en bakÄt volt. Magen slickas lÀngs ryggraden för att sedan bli lika lÀtt som en bubbla. SÄ fort vi kommit pÄ rÀtt köl igen krÀnger planet till. Vi flyger upp och ner. Det enda som ses Àr de vÀxande trÀden och kroppen stramar tung mot bÀltena. SÄ vrids planet igen, upp, ner, Ät sidorna, runt. Kroppen kÀnns viktlös och blytung om vart annat.
Helt tyst
PÄ marken hörs endast vinandet frÄn vinden, knastret frÄn radiokommunikation och mumlet av flygdiskussioner. Segelflyg hörs inte, de bara syns.
Molnens vÀrld lÀmnas med en fart pÄ 250 kilometer i timmen. Gestalterna pÄ marken vÀxer i storlek. Ryggen trycks in i sÀttet. Planet drar över Magnus och Nicklas huvuden pÄ lÄg höjd. Gör sedan en sista uppÄt svep, vÀnder och landar med buken glidande pÄ grÀset.
Idag avslutats Ärets lÀger, det första som klubbarna har tillsammans, men inte det sista. Tanken Àr att detta ska vara startskottet pÄ ett Ärligt event som klubbarna turas om att hÄlla.
â Det Ă€r första Ă„ret vi kör ihop. Vi ska försöka hĂ„lla lĂ€ger varje sommar, nĂ€sta gĂ„ng kanske vi Ă€r i Motala eller BorĂ„s, berĂ€ttar Magnus.