Anställda tvingas söka om sina tjänster

Konsumentföreningen Oskarshamn står inför en omorganisation. Lönsamheten ska öka genom bland annat uppsägningar och pensionsavgångar.
I Hultsfred måste alla anställda söka om sina tjänster.
- De blev snopna, säger butikschef Karl-Henrik Johansson om de anställdas reaktion. Ingen hade tänkt i de banorna.

Coop Konsum i Hultsfred, med butikschefen Karl-Henrik Johansson, påverkas av omorganisationen på så sätt att alla anställda måste söka om sina tjänster.

Coop Konsum i Hultsfred, med butikschefen Karl-Henrik Johansson, påverkas av omorganisationen på så sätt att alla anställda måste söka om sina tjänster.

Foto: Fotograf saknas!

Hultsfred2014-02-05 07:51


2012 var ett dåligt år för Konsumentföreningen Oskarshamn, rent lönsamhetsmässigt. 2013 var klart bättre och man kommer visa svarta siffror. Men - lönsamheten måste förbättras.
- I många av våra butiker har vi funnits väldigt länge, säger vd Jerry Svennerlind. En hel del av de tjänster som vi har i dag är därför tillsatta långt tillbaka och är inte optimerade för dagens försäljningsstruktur och för det sortiment och de rutiner som behövs i dagens dagligvaruhandel.

Påverkar nästan alla
De allra flesta av föreningens omkring 220 anställda, som jobbar i 15 butiker från Mönsterås i söder till Vimmerby i norr, kommer att påverkas.
- Fyra-fem anställda kommer att bli uppsagda på grund av arbetsbrist. Dessutom går sex till åtta personer i pension inom kort och de tjänsterna kommer inte att återbesättas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om