2012 var ett dåligt år för Konsumentföreningen Oskarshamn, rent lönsamhetsmässigt. 2013 var klart bättre och man kommer visa svarta siffror. Men - lönsamheten måste förbättras.
- I många av våra butiker har vi funnits väldigt länge, säger vd Jerry Svennerlind. En hel del av de tjänster som vi har i dag är därför tillsatta långt tillbaka och är inte optimerade för dagens försäljningsstruktur och för det sortiment och de rutiner som behövs i dagens dagligvaruhandel.
Påverkar nästan alla
De allra flesta av föreningens omkring 220 anställda, som jobbar i 15 butiker från Mönsterås i söder till Vimmerby i norr, kommer att påverkas.
- Fyra-fem anställda kommer att bli uppsagda på grund av arbetsbrist. Dessutom går sex till åtta personer i pension inom kort och de tjänsterna kommer inte att återbesättas.
Anställda tvingas söka om sina tjänster
Konsumentföreningen Oskarshamn står inför en omorganisation. Lönsamheten ska öka genom bland annat uppsägningar och pensionsavgångar.I Hultsfred måste alla anställda söka om sina tjänster.- De blev snopna, säger butikschef Karl-Henrik Johansson om de anställdas reaktion. Ingen hade tänkt i de banorna.
Coop Konsum i Hultsfred, med butikschefen Karl-Henrik Johansson, påverkas av omorganisationen på så sätt att alla anställda måste söka om sina tjänster.
Foto: Fotograf saknas!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!