Alva Petterssons effektfulla videoklipp på kända K-popband har nått storpublik på både Instagram och TikTok. Efter att ha arbetat för flera internationella apputvecklare och produktionsbolag etablerar hon nu det egna företaget Naeuzi Studios.
– Det här började bara som en hobby. Jag tycker om K-pop och någon dag var jag lite uttråkad, så jag började samla bilder och filmer online som jag klippte ihop med olika effekter. Det blev nästan som en musikvideo, säger Alva Pettersson.
Under namnet “Naeuzi” började Alva lägga upp klipp på K-popbandet Blackpink på Instagram och TikTok, som snabbt fick stor spridning. Efter ett halvår hade Instagramkontot fått 100 000 följare, och så småningom nådde fritidsintresset oanade proportioner.
– Sommaren 2022 blev kontot viralt, ett av mina videoklipp fick miljontals visningar.
Alvas mest sedda film har spelats över 25 miljoner gånger. Succén ledde till att Alva blev omskriven i Thailändska Vogue och intervjuad av engelsk press. Trots att konkurrensen är hård på TikTok, som svämmar över av uttrycksfulla filmer i kortformat, har Alva snabbt blivit tongivande i sin genre.
– Jag har jobbat med Tiktok och Instagram så länge att jag förstår hur algoritmerna funkar. Det händer ofta att jag får betalt av ett musikföretag för att göra en video med en låt, och att andra börjar använda samma låt till deras filmer efter att jag har gjort det.
Idag har hon skrivit kontrakt med flera apputvecklare och företag. Hon producerar reklamfilmer, säljer redigeringsfunktioner via en egen webshop, och redigerar filmer åt privatpersoner.
–När någon beställer en video av mig behöver det inte ha med K-pop att göra, jag kan redigera en video med någons katt! säger hon.
Framförallt arbetar Alva Pettersson med internationella kunder, som befinner sig i både USA, Kina, och Singapore.
– Drömmen hade varit att redigera filmer för SVT eller Netflix i framtiden.
Utsedd till styrelseledamot i företaget är Åsa Pettersson, mamma till Alva, som sköter det administrativa.
– Vi är jättestolta över vad hon har åstadkommit, att ha så många följare. Man blir nästan lite hemmablind. Hon är bara 18 år så det är ju extra stort att bilda ett eget AB. Det som började som en hobby har mer blivit ett deltidsjobb jämte gymnasiet, där Alva läser andra året på Teknisk linje, säger Åsa Pettersson.
Men miljön på sociala medier kan ibland vara hotfull, och framgången har en baksida.
– Det kan också vara en ytlig värld att befinna sig i. Det har väl kanske varit en rädsla, säger Åsa.
Alva Pettersson berättar att en del av kommentarerna har påverkat henne.
– Man kan få mycket hat. Folk kan skriva att mina redigeringar är “basic”, eller att de förväntar sig att filmerna ska vara bättre eftersom jag har så många följare. Jag har alltid haft lågt självförtroende, så när jag får kommentarer kan det göra ont, säger Alva.
Under hennes uppväxt blev Alva utsatt för återkommande påhopp på grund av hennes ursprung. Då fungerade den koreanska kulturen som en tillflyktsort.
– Jag har alltid fått väldigt taskiga kommentarer för hur jag ser ut och vart jag kommer ifrån. När jag var liten blev jag jätteledsen, det var liksom varje dag. Sedan upptäckte jag K-pop och bandet Blackpink, och tyckte att de var så duktiga och fina. Nu är jag stolt över att vara halvkorean och om jag skulle få någon kommentar idag så skulle jag bara skratta.
Kärleken till den koreanska popmusiken inspirerade Alva Pettersson till att börja skapa på egen hand, och idag kan hon uppleva sitt genombrott på sociala medier som en revansch.
– Man tar åt sig första gången man får en hatkommentar, men efter ett tag förstår man att de som skriver gör det mest för att de vill ha uppmärksamhet. Jag har blivit starkare, växt som person, och tror mer på mig själv nu. Och det är väl tack vare att jag har kommit så långt med det jag gör. Det är ju det här jag gillar och det jag vill jag jobba med hela livet, och kärleken man får av det vinner över hatet, säger Alva Pettersson.