Anmäler Systembolaget till ARN

Börje Helgesson anmäler Systembolaget till Allmänna Reklamationsnämnden efter att han inte kunnat göra en mindre beställning av sitt favoritvin, utan måste beställa tolv flaskor för att genomföra beställningen. "Det är upp till leverantören," menar Systembolaget.

Foto: Hasse Holmberg, TT / OLOF CARLSON

Hultsfred2018-12-07 18:00

– Jag vill bestämma själv hur många flaskor jag ska köpa, säger han.

– Jag vill kunna köpa en eller två flaskor av mitt favoritvin. Inte tolv flaskor på en gång, som systembolaget kräver.

Fram till för bara några dagar sedan gick det bra att beställa en eller ett par flaskor över nätet, för avhämtning i butiken i Åseda, berättar Börje Helgesson.

– Det är den butiken som ligger närmast till för mig. Men senast jag skulle beställa, kom det upp en ruta som sa att jag måste köpa en hel förpackning, tolv flaskor, eftersom mitt älsklingsvin inte ingår i butikens standardsortiment utan måste beställas speciellt och då kräver systembolagets leverantörer att det säljs hela förpackningar.

Börje Helgesson anser att det sänder totalt fel signaler, stick i stäv med Systembolagets syfte att minska drickandet.

– Genom att bara sälja hela förpackningar signalerar man ju "drick mer", menar han.

Eftersom Systembolaget har monopol på alkoholförsäljning i landet så kan han heller inte vända sig någon annanstans.

– Det är bedrövligt att Systembolaget ska utnyttja sitt monopol på det här viset, att man ska bli tvingad att köpa tolv flaskor fast man bara vill ha två. Speciellt när det gått bra förut att beställa två flaskor åt gången, säger han.

Att det blir så här förklarar Karin Husmark på Systembolagets pressavdelning, beror på att det aktuella vinet inte ingår i standardsortimentet utan är en beställningsvara. Det lagerhålls inte av Systembolaget, utan av leverantören, precis som det står på produktsidan på webben.

– Det betyder att leverantören äger beslutet om det ska levereras enstaka flaskor eller i större omfattning, säger hon.

Samtidigt inbjuder hon kunden att ta kontakt med Systembolagets personal, antingen i butiken eller på kundtjänst för att få råd.

– Systembolagets fasta sortiment omfattar cirka 2 000 artiklar och där avgör kunden helt om hen vill köpa en, eller flera flaskor. Beställningssortimentet omfattar cirka 18 000 artiklar och lagerhålls inte av systembolaget. Där är det leverantören som beslutar om artikeln ska säljas styckvis eller som kom kollie, säger systembolagets presschef Lennart Agén.

Börje Helgesson,Triabo, anmäler Systembolaget till Allmänna reklamationsnämnden.
Börje Helgesson,Triabo, anmäler Systembolaget till Allmänna reklamationsnämnden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!