10 000 mil skogsbilvägar ska klassas

10 000 mil skogsbilvägar ska klassas, så avverkningar och transporter kan planeras på ett mer effektivt sätt.

10 000 mil skogsbilväg ska klassas, för att avverkningar och transporter ska kunna planeras på ett effektivare sätt. "Informationen som finns är från 1990-talet och är alldeles för gammal, så nu har branschen beslutat om ett stort omtag, säger projektledare Jonas Karlsson.

10 000 mil skogsbilväg ska klassas, för att avverkningar och transporter ska kunna planeras på ett effektivare sätt. "Informationen som finns är från 1990-talet och är alldeles för gammal, så nu har branschen beslutat om ett stort omtag, säger projektledare Jonas Karlsson.

Foto: Charlotte Madestam

Målilla2019-10-21 06:00

Förra året togs beslut om att förbättra informationen om de privata skogsbilvägarnas standard. Totalt rör det sig om över 10 000 mil som ska klassas av opartiska organisationen Biometria.

– Det gjordes senast på 1990-talet, så det finns data på alla enskilda vägar, men nu har branschen beslutat göra ett stort omtag, säger Jonas Karlsson från Målilla, som anlitats att leda projektet.

Han och elva inventerare ska "dammsuga" hela Götaland på skogsbilvägar under en femårsperiod. Det som bedöms är framkomligheten, tillgängligheten samt möjligheten att vända på vägen och svänga när man kommer ut ifrån den.

Projektets prislapp är satt till 25 miljoner kronor. Nio företag, däribland Bergs Timber i Mörlunda, har gått in och garanterat finansieringen.

– Det uppskattas att branschen får betala 25 miljoner kronor varje år på grund av bristande information om skogsbilvägarna, säger Jonas Karlsson. Så det är tänkt att projektet ska betala sig på ett år i forma av lägre transportkostnader genom bättre vägval och minskade stopptider bland annat.

Bergs är medfinansiär, vad ser ni för vinster med projektet?

– Dels att vi får en utveckling av skogsbilvägsnätet, på sikt hoppas vi att det ska leda till bättre vägstandard, och vi får ett värdefullt kunskapsunderlag vad vi kan köra med för typ av trafik och när man kan köra för att tillgodose industrin med virke, säger råvaruinköpare Carl-Wiktor Svensson. Vi ser att vägarna är eftersatta på många ställen, vi vill vara med och ta vårt ansvar.

Vid förra klassningen hade man en karta med sig, använde papper och penna, åkte hem och lade in uppgifterna. Nu har ett redskap tagits fram så Jonas Karlsson och övriga inventerare gör klassningen ute i fält. I slutänden är det trafikverket som tar emot uppgifterna och skapar digitala kartor.
Vid förra klassningen hade man en karta med sig, använde papper och penna, åkte hem och lade in uppgifterna. Nu har ett redskap tagits fram så Jonas Karlsson och övriga inventerare gör klassningen ute i fält. I slutänden är det trafikverket som tar emot uppgifterna och skapar digitala kartor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!