Med grönt samvete

Med ett grönt samvete tycks man sova extra gott om nÀtterna. Det sÀljs nÀmligen miljöbilar som aldrig förr och nu lanseras vÀrldens första hybrid i smÄbilsklassen. Vi snackar om nya Honda Jazz Hybrid som kan briljera med en förbrukning pÄ 0,45 liter milen och slÀpper enbart ut 104 gram koldioxid. FrÄgan Àr om testbilen Àr med pÄ noterna med tanke pÄ modellnamnet? Vi har provkört!

Foto: Fotograf saknas!

Honda2011-04-02 04:05


MÄnga diggar jazz som musikform, men Àven sjÀlva bilmodellen med samma jazziga namn har slagit igenom. Den första versionen av japanen dök upp 2001 och har sedan dess sÄlts i 3,5 miljoner exemplar vÀrlden över. Av dessa har en halv miljon letat sig till Europa men nu ska dessa siffror öka markant tack vare marknadens billigaste hybrid å la 189 900 kronor.

Magisk interiör
Den yttre designen har lyfts, men vÀldigt diskret. De skillnader man gjort utanpÄ Àr att ge Jazz Hybrid andra strÄlkastare och en annorlunda grill. Inuti har det tillkommit en liten fÀrddator mellan hastighetsmÀtaren och varvrÀknaren. En kul finess Àr att nÀr föraren kör ekonomiskt sÄ lyser instrumentpanelen grön och nÀr man stÄr pÄ gasen blir den ilsket blÄ. Kupén imponerar stort med sin genomtÀnkta konstruktion och det Àr fortfarande tack vare placeringen av - brÀnsletanken! Den gömmer sig mitt under bilen och dÀrmed Àr fÀltet öppet för en magisk interiör. För det Àr nÀstan som ett litet trolleri nÀr man fÀller baksÀtet och vips har man ett helt plant lastgolv som rymmer instrumenten till ett helt jazzband. PÄ tal om plats sÄ erbjuds gott om den varan i sÄvÀl fram- som baksÀte. Sittkomforten Àr alldeles förtrÀfflig och rymmer bÄde en gitarrist, saxofonist, pianist, flöjtist samt cellist. Inte illa pÄ blott 390 centimeter.

Remjohan tillbaka
LÄt oss nu titta in under huven - dÀr arbetar en bensinfyra pÄ 88 hÀstkrafter samt en liten elmotor pÄ 14. Totaleffekten blir dock 98 hÀstar eftersom de bÄda drivkÀllorna levererar sin kraft vid olika varvtal. Noll till hundra rullar pÄ tolv sekunder, toppfarten Àr 175 km/h samtidigt som den blandade förbrukningen hamnar pÄ 0,45 liter milen och koldioxidutslÀppet Àr 104 gram. Bilen kan dÀremot inte starta pÄ enbart eldrift, men som kompensation finns ett start/stopp-system och vid exempelvis varje rödljus dör bensinmotorn för att sedan starta i samma ögonblick som föraren nuddar gaspedalen.
VÀxellÄdan Àr en sÄ kallad CVT-lÄda eller för att svÀra i kyrkan en "Remjohan" och var Daf:s uppfinning redan pÄ femtiotalet. LÄdan har inte nÄgra direkta vÀxlar utan Àr steglös och har bara en vÀxel framÄt och en bakÄt. Men föraren kan Àven anvÀnda paddlar bakom ratten genom sju konstgjorda lÀgen, vilket oftast Àr kul den första veckan sedan föredrar man automatlÀget. Visst Àr nya Honda Jazz Hybrid en miljöbil som kommer att göra konkurrenterna gröna av avund!

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!