Här kan nya gång- och cykelvägen dras

En konsultutredning visar två möjliga sträckningar för den planerade gång- och cykelvägen mellan Frendo och Ödängsområdet i Kisa. Nu äskar samhällsbyggnadsnämnden 200 000 kronor för det fortsatta arbetet.

"Gång- och cykelvägen är ett naturligt sätt för att få ihop Kisa på ett tydligare sätt", menar samhällsbyggnadsnämndens ordförande Mikael Österling (L).

"Gång- och cykelvägen är ett naturligt sätt för att få ihop Kisa på ett tydligare sätt", menar samhällsbyggnadsnämndens ordförande Mikael Österling (L).

Foto: Dennis Petersson

KISA2019-03-01 05:00

Trafiksäkerheten längs Enebygatan i Kisa har varit en omdiskuterad fråga inom Kindapolitiken under de senaste åren. Vägen är i dagsläget det enda sättet för gång- och cykeltrafikanter att ta sig till Ödängsområdet, där så väl Kisa Idrottsplats som Kap Jocke är beläget. Vägen är smal, och trafikeras dagligen av en stora mängd tung trafik.

– Det är bara att ställa sig i backen vid hembygdsgården så förstår man ganska snart varför den här frågan är aktuell. Det är oerhört många långtradare som åker där och när två av dessa möts så är det en som måste åka upp på trottoaren, så en ny gång- och cykelväg är verkligen välbehövlig, säger Hans Måhagen (S), vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

För att ta fram en utredning, helt oberoende av tidigare diskussioner och lokala intressen, anlitades konsultbolaget ÅF Infrastructure. Deras förstudie, som var klar i december förra året, visar till skillnad från tidigare utredningar att det finns två möjliga lokaliseringar av en ny gång- och cykelväg. Det ena alternativet löper längs Sjögränd och Kisasjön samtidigt som det andra innebär en ombyggnation av den befintliga Enebygatan, något som tidigare ansetts som omöjligt.

– För att vi ska kunna ta ett korrekt politiskt beslut, och ha de underlag som vi behöver, så måste vi nu gå vidare med förprojektering. Därför äskar vi 200 000 kronor från kommunfullmäktige, förklarar samhällsbyggnadsnämndens ordförande Mikael Österling (L) och förvaltningschef Bita Almasian fortsätter:

– Det är både Trafikverket och en del andra fastigheter som berörs av den ena sträckningen och det ska vi utreda samtidigt som vi undersöker det andra alternativet ytterligare vad gäller kostnadsläge, framkomlighet och markförhållanden.

Enligt konsultutredningen skulle byggkostnaderna för de båda alternativen vara jämlika, men det finns många parametrar som, oavsett val, kan sätta stopp byggnationen. Alternativet längs Enebygatan skulle innebära att vägen breddas med 50 till 75 centimeter, något som fortfarande skulle leda till trånga passager men också innebära intrång på privat tomtmark och bergsskärning vid en k-märkt byggnad. Alternativet längs Kisasjön är mer komplicerat och skulle även behöva dras över tomtmark.

– Vi hoppas få statlig hjälp med det här projektet, men det kan vi söka först nästa år, och därefter planerar vi byggnation för år 2021, meddelar Österling.

En ny konsultutredning visar två möjliga lokaliseringar. Det ena alternativet skulle byggas längs Sjögränd och Kisasjön.
En ny konsultutredning visar två möjliga lokaliseringar. Det ena alternativet skulle byggas längs Sjögränd och Kisasjön.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!