Elever fick bevittna en kalvfödsel – på länk

Elever i årskurs två på Astrid Lindgrens skola fick vara med på digital väg och bevittna när Flaka mjölk utökade sin besättning med en ny kalv.

Det första digitala studiebesöket och Eleonor Nilsson tror att det kan bli fler i framtiden även när pandemin är över.

Det första digitala studiebesöket och Eleonor Nilsson tror att det kan bli fler i framtiden även när pandemin är över.

Foto: Sofie Olsson

Gullringen2021-03-26 09:00

Trots att eleverna befann sig i ett klassrum, flera mil från lagården i Flaka, fick de möjlighet att få en rundtur i kalvstallet när lantbrukaren Eleonor Nilsson tog med dem på ett digitalt studiebesök genom telefonen. 

Turen föll sig så att barnen fick vara med om något extra spännande. En av gårdens kor var mitt i kalvning och barnen fick se klövarna och mulen på den nya kalven som var på väg att födas. 

– Vi har haft lite studiebesök innan och man vet att det kan verkligen komma alla sorters frågor, säger Nilsson.

Det digitala studiebesöket var inget undantag. Det kom många frågor från elever som bland annat ville veta om kalvar kan se direkt efter födsel eller om de är blinda som kattungar. Någon annan ville veta hur lång en kalv är.

– Nu måste jag mäta hur lång en kalv är för det vet jag inte, säger Nilsson som till nästa studiebesök lovade att mäta en kalv från nos till svans.

undefined
Hur lång är en kalv egentligen? Den frågan fick Eleonor Nilsson av andraklassare på Astrid Lindgrens skola. Till nästa studiebesök lovar hon att ha tagit reda på svaret. Eleverna fick också i uppdrag att gissa kalvens längd.

Läraren Victoria Harrysson Rinaldo berättar att eleverna var nöjda efter besöket.

– De var jätteglada och nöjda och hade massor av frågor. En del har aldrig varit på en bondgård. De var ju inte på plats nu men fick ändå se det live. Sen har vi elever som har sett tidigare men som tycker det är spännande att se hos någon annan. 

Fyra digitala studiebesök är inplanerade, nästa gång ska de få lära sig mer om korna och mjölkroboten. 

– Studiebesöket funkade bättre än jag trodde, det var en positiv överraskning, säger Harrysson Rinaldo. 

undefined
Innan det var dags att avsluta studiebesöket så återvände klassen till kalvningsboxen för att se kvigkalven som just fötts.

– Det var väldigt spännande och man känner att det är kul att det funkar att göra på det här sättet när det inte går att ha fysiska träffar. För vi känner ändå att det är jätteviktigt att alla barn får möjlighet att komma ut, säger Nilsson.

Barn- och ungdomsfrågor beskrivs som viktiga för LRF Vimmerbys kommungrupp, som hon själv är ordförande i.

– Vi ser att det är jätteviktigt att dagens unga får reda på hur det är att jobba inom våra näringar – vi vill ju ha intresserade elever till naturbruksgymnasium som sen ska bli vår arbetskraft framöver, säger hon och fortsätter:

– Vi ser också att man kommer längre och längre ifrån när det gäller stad och landsbygd och var maten egentligen kommer ifrån. Därför ser vi det som viktigt att alla måste få förståelse för att om vi ska ha en livsmedelsproduktion i Sverige och vara självförsörjande så måste man faktiskt ha oss bönder. 

Med hjälp av videosamtal fick eleverna i årskurs två närkontakt med kalvarna på Flaka mjölk.
Med hjälp av videosamtal fick eleverna i årskurs två närkontakt med kalvarna på Flaka mjölk.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!