Det märks att Odensvi lanthandel är en uppskattad mötesplats i byn, men själva butiken kämpar i motvind. Malin Lööw-Johansson, som varit med och drivit företaget sedan 2002, önskar att fler kunder förstod hur viktiga de är för lanthandelns framtid.

– Bara för att man åker till Gamleby eller Västervik i andra ärenden, behöver man ju inte handla sin mat där. I alla fall inte sådant som finns i Odensvi.

En som redan tänker på det viset är Christina Edelborg från Skälsbo.

Artikelbild

| Systrarna Malin Lööw-Johansson och Nina Lööw har hand om affären respektive cateringen.

– Jag handlar nästan allt här. Jag har två inköpslistor: en för sådant som inte finns här och en för allt det andra.

Hon berättar att hon har bott i trakten i sex år och handlat i den lokala butiken hela tiden. Hon tycker att det är jätteviktigt att den finns kvar.

– Jag kan inte förstå dem som inte handlar här. Det är inte bara en affär, utan en samlingspunkt.

Även om lanthandeln inte är hotad på något vis, går den inte bra heller. Det gör däremot cateringen, som successivt har blivit en allt viktigare del av företaget.

Artikelbild

| Bertil Johansson och Göran Carlsson unnar sig varsin semla till förmiddagsfikat.

– Tidigare var det en tiondel av företaget. Nu är det drygt en tredjedel, säger Malin.

Att cateringen finns och går bra, gör att butiken kan ha ett sortiment som annars inte hade varit möjligt. Det gör ju att det finns avsättning för exempelvis grönsaker som inte blir sålda.

Artikelbild

| Odensvi lanthandel har funnits i nuvarande lokaler sedan slutet av 1996.

De flesta uppdragen för cateringen är privatkunder som vill ha mat eller fika till småkalas, släktmiddagar och liknande. Utöver detta fixar cateringen 70 lunchlådor och 70 mackor i veckan.

Malin är förstås glad att cateringen går bra, men ser ändå en risk att utbudet i butiken kan försämras, om den fortsätter backa.

Artikelbild

| Peter Sköld, stamkund i butiken, handlar av Susanne Henriksson.

Utan driftbidraget på 100 000 kronor per år från kommunen, för att affären är en så kallad servicepunkt, skulle det inte gå.

– Men kunderna måste också ta sitt ansvar, påpekar hon.

Artikelbild

| Christina Edelborg gynnar den lokala affären.

Även om det inte är någon stor butik, finns det goda möjligheter att påverka sortimentet, om det är något man saknar. Särskilt om det inte rör sig om färskvaror. Men det bygger ju också på att kunderna sedan handlar sina önskevaror.

Peter Sköld från Böckrödsle gård är en trogen kund i Odensvibutiken. Han handlar nästan allt på hemmaplan.

– Här finns det mesta. Jag åker bara till Gamleby om jag ska till läkare eller något sådant, säger han.