Klockan klämtar för vägen över dammen

Dammen måste rivas – och därmed försvinner bilvägen över Nedre bruksdammen. Så hur ska den ersättas? Här är kommunens tre förslag.

Dammen – Mariannelunds egen gordiska knut. På södra sidan sätter terrängen stopp för en eventuell fiskpassage, och på norrsidan ligger ett förorenat markområdet som en slumrande oroshärd.

Dammen – Mariannelunds egen gordiska knut. På södra sidan sätter terrängen stopp för en eventuell fiskpassage, och på norrsidan ligger ett förorenat markområdet som en slumrande oroshärd.

Foto: Ivonne Svahn

Mariannelund2020-03-17 08:00

Egentligen handlar allt om fiskarna. Och om de sex hushåll som är belägna norr om Nedre bruksdammen.

För den nuvarande bilvägen – som utgör en del av själva dammfundamentet – måste försvinna, för att fiskarna ska kunna passera.

Och så kommer det att bli. Frågan är bara när.

– Antingen väntar vi tills vi får ett krav på oss – eller så gör vi något nu. Kostnadsmässigt spelar inte tidpunkten någon roll, säger Eksjö kommuns samhällsbyggnadschef Mikael Wärnbring.

– Men vi hittar ingen lösning där man både kan skapa en fiskväg och behålla dammen.

För att ersätta den nuvarande bilvägen, när dammen rivs, har kommunens samhällsbyggnadssektor tagit fram tre förslag:

1. Rusta upp befintliga landvägar, genom exempelvis vägbreddning och gatljus. Förväntad kostad: 1-1,7 miljoner.

2. Bygga en ny gång- och cykelvägsbro. Förväntad kostnad: 2,9 miljoner.

3. Bygga en ny bro för biltrafik. Förväntad kostnad: 5 miljoner.

För broförslagen tillkommer sedan kostnader för markarbeten och förankring.

– Miljönyttan med att riva ut dammen är högsta prioritet. Det andra blir en ekonomisk diskussion, säger Mikael Wärnbring.

Själva rivningen av dammen, med återställning av åfåran inräknat, väntas kosta runt en miljon. Men hälften av den kostnaden kommer att täckas med ett statligt LOVA-bidrag.

På onsdag, den 18:e mars, ska samhällsbyggnadsnämnden fatta beslut om en tillståndsansökan för att riva dammen.

Ett beslut väntas också gällande de tre förslagen på ersättande infrastruktur.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!