Tänk om det världsberömda vinslottet i Bordeaux skulle tvingas stänga eller om Guide Michelin skulle få böta för de inte trycker på miljövänligt papper. Det här scenariot kan bli verklighet i bilvärlden på grund av EU:s utsläppsmål för koldioxid som träder i kraft om två år. Då ska 65 procent av en tillverkares bilar klara 130 gram koldioxid per kilometer sedan trappas andelen upp så att alla bilar ska klara målet 2015. Klarar inte tillverkarna gränsen måste de betala böter för varje extragram bilen släpper ut och om några år är summan uppe i 95 euro - per gram och bil! Då är det måhända mindre diskussioner om hästkrafter, acceleration och trimmade motorer. Vad snackas det om istället? Tja, volt, batterier och elmotorer.
Audi R8 Spyder V10
Tyskarna har fått rejält med vind i seglen och nya Audi R8 Spyder lär knappast göra någon besviken. Bakom sittbrunnen hörs den underbara motorsången från V10:an på 525 hästkrafter och vill du färdas med himlen som tak så tar det nitton sekunder att fälla suffletten. En suverän lösning berör även bakrutan - den kan nämligen fällas upp eller ner beroende på vilket humör man är på. Är du exempelvis rädd om frillan ska du nog undvika att trycka plattan i mattan med taket nere. Audin gör 0 till 100 på 4,1 sekunder och toppar hela 313 knutar. Visst når R8 Spyder nya höjder, men så krävs det också ett fallskärmsavtal för att köpa den!
Max vridmoment: 530 Nm vid 6 500 varv/minut.
Prestanda: 0-100 km/h 4,1 sek. Toppfart 313 km/h
Bränsleförbrukning/miljö: 14,9 liter per 100 km under blandad körning CO2: 356 g/km.
Pris: 1 560 100 kr.
Det skulle inte bli någon Z4 M, sa BMW. Men nu lanseras en hårresande friskluftsbil som gått halvvägs: nya Z4 sDrive35is. Det lilla s:et i slutet innebär kort och gott att dubbelturbon fått lite extra kraft samtidigt som bayrarna valt att utrusta plåtcabben med M-paket vilket betyder sportigare kjolpaket och elektronisk inställbar fjädring. Sexan genererar 340 hästkrafter och med hjälp av en "overboost-funktion" nås 500 Newtonmeter i vridmoment, varav 50 hälsar på tillfälligt. Spurten till hundra klaras av på snabba 4,8 sekunder samtidigt som toppfarten är 250. BMW:n blir säkert en solklar succé.
Max vridmoment: 450 Nm mellan 1 300-5 000 varv/minut.
Prestanda: 0-100 på 4,8 sek. Toppfart 250 km/h.
Bränsleförbrukning/miljö: 9,0 liter per 100 km under blandad körning. CO2:210 g/km.
Pris: 565 000 kr.
Designen på nya Ferrari 458 Italia är i en klass för sig och de svepande karosslinjerna, likaså de spektakulära strålkastarna med lysdioder, är pricken över det berömda i:et. Men italienaren är naturligtvis även ett riktigt krutpaket och under huven arbetar en V8 på 570 hästar som kan varvas till grymma 9 000 varv. Det mest uppseendeväckande interiört är att både ljus och blinkersspaken ersatts av olika knappar och vred för att ge mer plats åt växelpaddlarna bakom ratten. Är du sugen får du lov att lägga på ett kol - för trots prislappen á la två miljoner så är diffen mellan efterfrågan och tillgång rekordstor.
Max vridmoment: 540 Nm vid 6 000 varv/minut.
Prestanda: 0-100 på 3,4 sek. Toppfart + 325 km/h.
Bränsleförbrukning/miljö: 13,7 liter per 100 km under blandad körning CO2:307 g/km.
Pris: 2 040 000 kr.
Lamborghini bjuder på en "nakenchock" i form av Gallardo LP 570-4 Superleggera (superlätt på italienska). Det är en supersportbil som klätt av sig så mycket som möjligt och resultatet är sjuttio kilo lättare. Allt onödigt har kastats bort och hela inredningen, inklusive dörrarna, är tillverkad av kolfiber. Lädersitsarna är utbytta mot renodlade racingsäten i "halkfri" alcantara, naturligtvis med kolfiberstomme. Resultatet syns på vågen: tjänstevikten är nere på 1 340 kilo och som ketchup på pastan så har V10:an trimmats till 570 hästar. Ja, det blir rena ketchupeffekten: 0-100 rullar på 3,4 sekunder och toppfarten är 325 km/h.
Max vridmoment: 540 Nm vid 6 500 varv/minut.
Prestanda: 0-100 km/h 3,4 sek. Toppfart 325 km/h.
Bränsleförbrukning/miljö: 14,4 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 344 g/km.
Pris: 2 100 000 kr.
Lexus LFA täpper till truten på alla konkurrenter men saknar varumärkets hyllande miljötänkande. Försäljningen är redan igång och orderboken stängs när 500 exemplar är slutsålda - det finns således inte mycket tid att fundera över om du har råd att hosta upp exakt 4 150 000 kronor. Du läste faktiskt rätt! Lexus LFA är med råge en av de absolut dyraste bilarna som tillverkats i soluppgångens rike. Vad får du för slantarna? Tja, förutom en helt oemotståndlig design samt en kupé som får tiden att stanna, en gastkramande V10 på 552 hästar som driver bakhjulen. Nå, vad väntar du på? Det är bara att göra en intresseanmälan och betala 25 000 euro i bankdeposition.
Max vridmoment: 480 Nm vid 6 800 varv/minut.
Prestanda: 0-100 km/h 3,7 sek. Toppfart 325 km/h.
Bränsleförbrukning/miljö: Ej fastställt.
Pris: 4 150 000 kr.
Mercedes har breddat sina vingar och tyskarnas nya modell är nästan omöjlig att slita blicken ifrån: SLS AMG. Supersportbilen är inspirerad av den legendariska måsvinge-mercan 300 SL från femtiotalet och designen är helt bedårande. Under huven hittar vi en V8 på 571 hästkrafter och med plattan i den berömda mattan spurtar bilen till hundra på 3,8 sekunder medan toppfarten är elektroniskt begränsad till 317 km/h (istället för sedvanliga 250). Prislappen är 1 950 000 kronor men det lär knappast avskräcka kunderna från att "köpa måsvingar för pengarna och köra fort i svängarna".
Max vridmoment: 650 Nm vid 4 750 varv/minut.
Prestanda: 0-100 på 3,8 sek. Toppfart 317 km/h.
Bränsleförbrukning/miljö: 13,2 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 308 g/km.
Pris: 1 950 000 kr.
"Äkta" sportvagnar har sina begränsningar: de rymmer två och bagageutrymmet är ett skämt. Men ägaren kompenseras oftast väldigt generöst med hästkrafter och prestanda till bristningsgränsen. Men varför ska man behöva välja och låta familjen hamna i kläm? Så gick diskussionerna i styrelserummet och resultatet är nya Porsche Panamera. Tysken är närmare fem meter lång, erbjuder gott om plats för fyra och den fräcka designen är lånad från 911. Under huven på S-modellen arbetar en V8 på 400 hk vilket innebär att spurten till hundra klaras av på 5,6 sekunder. Här är inte frågan om familjen drabbas av habegär - utan när?
Max vridmoment: 500 Nm mellan 3 500-5 000 varv/minut.
Prestanda: 0-100 på 5,6 sek. Toppfart 285 km/h.
Bränsleförbrukning/miljö: 12,5 liter per 100 km under blandad körning. CO2:293 g/km.
Pris: 1 124 000 kr.
Världens läckraste bilar
Vi inbitna bilentusiaster älskar att snacka hästkrafter, acceleration och trimmade motorer. Det är ungefär som när en vinentusiast får avnjuta en Château Mouton-Rothschild eller en matälskare får äta på en restaurang som har tre stjärnor i Guide Michelin. Det är helt enkelt oslagbart, fast medaljens baksida är priset. Smakar det så kostar det, vilket inte tycks spela någon roll eftersom lyx- och supersportbilar säljs som aldrig förr. Men ett stort orosmoln börjar tona upp sig på bilhimlen!
Foto: Fotograf saknas!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!