Inleder alla i frestelse

"Ferrari är en religion" säger den sexfaldige F1-världsmästaren Michael Schumacher. I hemstaden för de röda bilarna med den stegrande hingsten på kylaren är jag beredd att tro honom.
Här kysser fanatiska fans marken och när tystnaden plötsligt dränks av en flåsande vinkelåtta så blir det tumult. I Maranello är Schumi gud och Ferraripersonalen hans lärjungar.
Är det då konstigt att den nya superbilen F 430 är himmelsk? Vi har de första bilderna!

Foto: Fotograf saknas!

Drömbilar2004-09-06 07:43

Schumacher predikar likt en präst och det är bara kaftanen som saknas. Men talet handlar inte om gud, fader och den helige ande - utan om 360 Modena, 575 M och den heliga 612 Scaglietti. Men nu ska den förstnämnda föras till sista vilan och bakom kulisserna väntar nya F 430.
Den är snabbare, starkare och betydligt bättre, i alla fall om vi ska tro på predikanten.

Redan slutsåld
I begynnelsen var Ferrari ett företag där produktionsbilarna var ett onödigt ont. Enzo ville enbart tävla med sina ögonstenar, men för att få ekonomi i det hela så var han tvungen att börja kränga sportbilar.
Så föddes sportbilsimperiet som numera väljer och vrakar bland sina kunder. Det senaste fullblodet heter F 430 och blir således ersättaren till 360 Modena.
Pininfarina står för designen under överinseende av nytillträdde designchefen Frank Stephenson. Hör och häpna, men det är mannen bakom formspråket på nya Mini.
Interiören är sofistikerad, men samtidigt förvånansvärt spartansk.
Centralt finns en varvräknare vars rödmarkering börjar vid niotusen varv och en hastighetsmätare som är graderad till 360.
Men nuffrorna bedrar - vinkelåttan på 490 hästkrafter pallar nämligen maximalt 315 km/h.
Att Ferraris anhängare är fanatisk troende bevisas av att första årets produktion redan är slutsåld - trots att ingen sett, eller än mindre provkört, frestelsen!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!