Dålig synk i persontransporterna

Den senaste tiden har resandet med tåg ökat kraftigt, förmodligen ett uttryck för både ”flygskam” och upptäckten att tågresandet är både bekvämt och miljövänligt.

Med fler parkeringsmöjligheter kring järnvägsstationerna skulle fler lockas ta tåget, menar skribenten.

Med fler parkeringsmöjligheter kring järnvägsstationerna skulle fler lockas ta tåget, menar skribenten.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Debatt2020-01-02 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Fast bekvämligheten kan det vara lite si och så med, speciellt om man är landsbygdsbo och måste ta bilen för att kunna ta sig till en station, för var ska man ställa bilen om man tänker vara borta några dagar?

Många städer håller på att gestalta om sina centrum och i sin iver att minska bilåkandet i städerna så försvinner parkeringsplatser i en rasande fart. 

Växjö och Älmhult är bra exempel på detta. I Växjö finns det två områden där man kan parkera mellan 2 och 7 dygn, men dessa parkeringsplatser används även som korttidsparkeringar och är därför ofta fullbelagda. Man blir då hänvisad till det stationsnära parkeringshuset där minimiavgiften är 600 kronor, vilket känns lite övermaga då tågbiljetten tur och retur Malmö kostar drygt 300 kronor.

I Älmhult har man hela 15 platser där man kan parkera mer än 24 timmar, men de är ju gratis blev jag upplyst om av en glad tjänsteman på gatukontoret. Det hjälper dock föga om det inte finns några lediga platser.

Den positiva tjänstemannen tyckte att det var helt rimligt att det endast fanns 15 platser att ställa bilen på under längre tid än 24 timmar eftersom Älmhult inte är någon knutpunkt i tågsammanhang, men nog finns det fler i närområdet som skulle uppskatta att kunna ställa bilen i Älmhult i stället för att behöva resa till Alvesta där det finns fler P-platser.

När man så har lyckats passera nålsögat med parkeringen, rest sträckan med tåget och behöver utnyttja en landsvägsbuss, så undrar man vart utrymmet för bagage har tagit vägen, det som tidigare fanns i början av bussen. Nu får man försöka tränga sig fram med resväskan i den trånga gången och möjligen hitta en plats längre bak i bussen.

Från klimatsynpunkt måste kollektivåkandet öka och med tanke på den ökning som skett, så finns det helt klart en vilja hos människor att förändra sitt resande. MEN, ska det bli en förändring hos den stora allmänheten så måste servicegraden ökas och landsbygdsbefolkningens behov av bilen bejakas. Sverige är faktiskt en sammanhållen nation och resandet i hela Sverige måste göras enkelt. Det är en nationell angelägenhet och skall inte hanteras av regionala politikers ambitioner och kompetens. Sverige skulle kunna ta lärdom av Schweiz där det finns kollektivtrafik till den minsta ort, alper och dalgångar till trots.