Citroën Nemo trivs som fisken i vattnet bland hajarna i stadstrafiken. Vi tar oss fram lätt som en plätt, ändå ger man inte avkall på lastutrymmet nämnvärt. Det här är nämligen en rullande flyttkartong, ändå är designen riktigt vettig men framförallt praktisk. Titta bara på framljusen som monterats skyhögt upp för att skyddas mot påkörningar, medan baken har utformats för att underlätta i- och urlastning. Nu återstår frågan om Nemo visar konkurrenterna vart "skåpet" ska stå?
Går som en dans
Baken fyller ut förarsätet som är justerbart i flera lägen och ger en bekväm körställning tack vare att ratten är justerbar i såväl längs- som höjdled. Växelspaken är perfekt placerad, lite högt och nära ratten liksom de andra instrumenten. En annan smart funktion är att passagerarsätets ryggstöd kan fällas vågrätt och fungerar då som ett arbetsbord, exempelvis med plats för en dator. Kupén bjuder på tolv fack där man kan lägga och förlägga allt ifrån kulspetspennor till gummisnoddar och tejprullar. Låt oss nu ta fram måttbandet och gå på upptäcktsfärd i det 2,5 kubikmeter stora lastutrymmet. Godset får maximalt vara 150 centimeter långt, 105 brett (med tanke på hjulhusen) och 118 högt. Med andra ord perfekt för en EU-pall, dessutom sker lastningen smärtfritt eftersom dörrarna kan öppnas i 180 graders vinkel. Lastgolvet är slätt som en nyslipad dansbana och det finns även sex surröglor.
Stim med bilar
Citroën Nemo finns med två motorer: en bensinare på 75 hästkrafter och en turbodiesel på 70. Bensinaren har alltså fem hästar mer men förbrukning ligger på 0,69 liter milen, därför är turbodieseln en klar favorit. Oljebrännaren dricker blott 0,45 liter och släpper bara ut 119 gram koldioxid per kilometer. Du vinner visserligen inga gatulopp utan får stå ut med att färden till hundra rullar på sävliga 16,9 sekunder. Gäsp!
Tittar vi på säkerheten så är en krockkudde standard på förarplatsen men tillval på passagerarsidan, dessutom saknas antispinnsystem. Citroën Nemo har absolut en given plats som liten, smart och smidig skåpbil. Nu återstår bara frågan hur många kunder som hittar Nemo? Budfirman Bums, Ryska Posten eller Kikis Falukorvar kan nämligen även välja mellan Peugeot Bipper och Fiat Fiorino - hela stimmet byggs sida vid sida i Turkiet. I de lugnaste vatten simmar de farligaste fiskarna!
Hittar kunderna Nemo?
Har du några stora laster i ditt liv? Okej - kaffe, godis och överdriven shopping råder inte nya Citroën Nemo bot på. Däremot fixar skåpbilen dina stora, tunga och opraktiska laster. Man blir faktiskt riktigt förvånad, bilen är relativt liten på jorden men lastar stort i orden. Cittran är bara 386 centimeter lång medan maxlasten är hela 489 kilo! Nej, fransosen är inget bottennapp trots namnet. Skåpbilen har nämligen döpts efter den berömda clownfisken i Disneyfilmen "Hitta Nemo".
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!