Oj, vilken (h)julklapp

LÄt oss presentera landets senaste fordonstillverkare: Vehiconomics. Namnet Àr en sammanslagning av orden "vehicle" och "economics", vilket Àr precis vad det handlar om. Trehjulingen Àr slÄende lik den gamla kultkÀrran Messerschmitt Kabinenroller och har döpts till Smite. Liksom det tyska originalet sitter resenÀrerna i tandem, ratten Àr utbytt mot ett styre och dessutom Àr priset överkomligt. FrÄgan Àr om man kan ha kul pÄ tre hjul? Vi har kÀnt, klÀmt och kört!

Foto: Fotograf saknas!

Biltest2011-12-30 05:05


Smite Àr den första av tvÄ prototyper som tagits fram och namnet betyder "smÀll" pÄ engelska.
DĂ„ kanske det inte Ă€r sĂ„ konstigt att det smĂ€ller högt om cityfordonet som fĂ„r köras med vanligt bilkörkort eftersom slagvolymen Ă€r 125 kubik. "ÄndĂ„ pĂ„minner Smite mer om en trehjulig motorcykel Ă€n bil" betonar mannen bakom projektet, HĂ„kan Lutz.

Framtidens fordon
Designen Ă€r klart retro med sina tvĂ„ framhjul och ett bakre drivhjul. Smite har dĂ€remot ett högteknologiskt chassi av sandwichkomposit med en helgjuten monocoque som inkluderar inbyggda krockzoner och rundslagningsskydd, precis som dagens Formel 1-racers. Den hĂ€r delen kallas för "baljan" och ligger till grund för den superlĂ€tta konstruktionen ĂĄ 160 kilo. Att ta sig in i sittbrunnen Ă€r som att dra pĂ„ sig en överrock som krympt i tvĂ€tten - med andra ord ganska trĂ„ngt och bökigt. Har man en passagerare med sig sĂ„ sitter personen ifrĂ„ga precis bakom föraren, men det bjussas knappast pĂ„ utrymme i överflöd. VĂ€l pĂ„ plats i de formgjutna stolarna sĂ„ Ă€r det bara att dra in axlarna, akta fingrarna och fĂ€lla ner plexiglasbubblan. Är det fint vĂ€der kan man dessutom lyfta av "ostkupan" och Ă„ka öppet.

Söker investerare
Vi trycker pÄ startknappen och hastighetsmÀtaren gör först en frivolt. Den encylindriga motorn pÄ 9,5 hÀstar startar och det Àr bara att greppa styret och toppa 90 km/h. Det kÀnns nÀstan som vi utgör en trafikfara dÄ alla trafikanter stirrar och pekar pÄ vÄr vitlackerade testkÀrra vars kaross Àr gjord i termoplast. Trehjulingen Àr förvÄnansvÀrt trevlig att köra och funkar helt perfekt som cityfordon. BÀst Äker man ensam eftersom bakstolen dÄ kan anvÀndas som avlastningsyta. Just nu finns bara tvÄ exemplar av Smite: den vi provkör med bensinmotor som drar 0,2 liter milen samt en elversion som klarar Ätta mil innan batterierna sinar.
Är du intresserad att slĂ„ till? DĂ„ Ă„terstĂ„r bara ett smĂ€rre problem eftersom "hjulklappen" inte finns att köpa, Ă€n! Men nĂ€r produktionen vĂ€l rullar igĂ„ng kommer priset att landa pĂ„ 50 000 kronor för bensinaren och 80 000 för elversionen. "Allt Ă€r klart och vi har redan verktygen som behövs för att starta produktionen" sĂ€ger HĂ„kan Lutz och avslöjar att prototyperna finansierats av Energimyndigheten. Nu behövs "bara" tio miljoner i kapital för att börja serietillverkningen av framtidens "MesserSmite!"

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!