Ny E-klass klar för start

Jag lyssnar pÄ radion i min testbil och dÀr rapporteras om en unik satellit som skjutits upp frÄn franska Guyana. "Sputniken" ska förutspÄ ovÀder, mÀta vÀxthusgaser och iaktta bÄde oljeutslÀpp samt skogsskövlingar. Det Àr en slags flygande hÀlsoinspektion av moder jord som betingar ett pris av nitton miljarder. LÄt oss jÀmföra det med nya Mercedes E-klass som kostat tjugo miljarder att ta fram. Otroligt, men sant!

Foto: Fotograf saknas!

Biltest2002-04-10 18:37

Dessutom finns det ett samband mellan satelliter och Stuttgarts stjÀrna. Jag tÀnker frÀmst pÄ E-klass nya sÀkerhetssystem Teleaid, som vid en olycka automatiskt ringer upp larmcentralen och anger bilens position. Allt Àr möjligt tack vare att 24 satelliter kretsar kring jorden och vet bilens exakta position.Men systemet kan ocksÄ anvÀndas till mer vardagsnÀra saker. Om bilen vÀgrar att starta kan exempelvis Mercedes felsöka din E-klass pÄ distans, om bilen stjÀls kan den spÄras och det gÄr Àven att fÄ hjÀlp att lÄsa upp dörrarna om man lÄst sig ute. Tekniken Àr fantastisk!

En klass för sigJag susar fram pĂ„ hĂ€rliga vĂ„rvĂ€gar som bjuder pĂ„ vackra vyer och min testbil inger ett alldeles speciellt vĂ€lbehag. Mercedes "direktörsvagn" kombinerar nĂ€mligen en vĂ€lkomnande interiör med pĂ„kostade material och hĂ€rlig kvalitetskĂ€nsla. Det Ă€r bara att slĂ„ sig ner bakom ratten och njuta över komforten. Framstolarna har generösa justeringsmöjligheter och snabbt hittar jag en bekvĂ€m körstĂ€llning. För kunder pĂ„ spenderhumör erbjuds dessutom tvĂ„ "multikonturstolar" aĆœla 25.500 kr. DĂ„ blir framstolarnas bestĂ„ndsdelar luftfyllda och allt styrs av en dator som förutspĂ„r fĂ€rden. I en skarp högerkurva blĂ„ses alltsĂ„ sidostöden upp pĂ„ vĂ€nstersidan o.s.v. Det mĂ„ lĂ„ta fjantigt, men fungerar utmĂ€rkt. Även baksĂ€tespassagerarna har det bra med utrymmen, vilket Ă€r viktigt. NĂ€stan alla invĂ„nare i Sverige har ju upplevt aktersoffan i en E-klass taxi.
Den sÀkerhetsmedvetne kan glÀdjas Ät att krockskyddet Àr av vÀrldsklass. Sex krockkuddar Àr standard och för en extra slant gÄr det Àven att fÄ sidokuddar till baksÀtet. Dessa kan faktiskt behövas - i alla fall med tanke pÄ testbilens fartresurser. Jag trycker gaspedalen i botten och vinkelsexan pÄ 177 hÀstar reagerar blixtsnabbt. Efter drygt nio sekunder Àr farten hundra och med solen i ryggen toppar testbilen 233 km/h.
Det Àr i dessa stunder man tackar högre makter för att den nya bromspedalen i E-klass fungerar, den saknar nÀmligen mekanisk förbindelse med bromsarna. Det innebÀr att fotpedalen ger impulser till en dator som i sin tur manövrerar bromsarna. Tekniken Àr utvecklad av flygplanstillverkaren Airbus och det hÀr Àr bara början. NÀsta steg blir att göra sig av med sÄvÀl rattstÄng som pedalstÀll. DÄ ÄterstÄr frÄgan vem som skall utbilda alla trafikanter i framtiden. Blir det bil- eller flygskola mÄn tro?

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!