Ny E-klass klar för start

Jag lyssnar på radion i min testbil och där rapporteras om en unik satellit som skjutits upp från franska Guyana. "Sputniken" ska förutspå oväder, mäta växthusgaser och iaktta både oljeutsläpp samt skogsskövlingar. Det är en slags flygande hälsoinspektion av moder jord som betingar ett pris av nitton miljarder. Låt oss jämföra det med nya Mercedes E-klass som kostat tjugo miljarder att ta fram. Otroligt, men sant!

Foto:

Biltest2002-04-10 18:37

Dessutom finns det ett samband mellan satelliter och Stuttgarts stjärna. Jag tänker främst på E-klass nya säkerhetssystem Teleaid, som vid en olycka automatiskt ringer upp larmcentralen och anger bilens position. Allt är möjligt tack vare att 24 satelliter kretsar kring jorden och vet bilens exakta position.Men systemet kan också användas till mer vardagsnära saker. Om bilen vägrar att starta kan exempelvis Mercedes felsöka din E-klass på distans, om bilen stjäls kan den spåras och det går även att få hjälp att låsa upp dörrarna om man låst sig ute. Tekniken är fantastisk!

En klass för sigJag susar fram på härliga vårvägar som bjuder på vackra vyer och min testbil inger ett alldeles speciellt välbehag. Mercedes "direktörsvagn" kombinerar nämligen en välkomnande interiör med påkostade material och härlig kvalitetskänsla. Det är bara att slå sig ner bakom ratten och njuta över komforten. Framstolarna har generösa justeringsmöjligheter och snabbt hittar jag en bekväm körställning. För kunder på spenderhumör erbjuds dessutom två "multikonturstolar" aŽla 25.500 kr. Då blir framstolarnas beståndsdelar luftfyllda och allt styrs av en dator som förutspår färden. I en skarp högerkurva blåses alltså sidostöden upp på vänstersidan o.s.v. Det må låta fjantigt, men fungerar utmärkt. Även baksätespassagerarna har det bra med utrymmen, vilket är viktigt. Nästan alla invånare i Sverige har ju upplevt aktersoffan i en E-klass taxi.
Den säkerhetsmedvetne kan glädjas åt att krockskyddet är av världsklass. Sex krockkuddar är standard och för en extra slant går det även att få sidokuddar till baksätet. Dessa kan faktiskt behövas - i alla fall med tanke på testbilens fartresurser. Jag trycker gaspedalen i botten och vinkelsexan på 177 hästar reagerar blixtsnabbt. Efter drygt nio sekunder är farten hundra och med solen i ryggen toppar testbilen 233 km/h.
Det är i dessa stunder man tackar högre makter för att den nya bromspedalen i E-klass fungerar, den saknar nämligen mekanisk förbindelse med bromsarna. Det innebär att fotpedalen ger impulser till en dator som i sin tur manövrerar bromsarna. Tekniken är utvecklad av flygplanstillverkaren Airbus och det här är bara början. Nästa steg blir att göra sig av med såväl rattstång som pedalställ. Då återstår frågan vem som skall utbilda alla trafikanter i framtiden. Blir det bil- eller flygskola mån tro?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!