Bil för slott och koja

(Chantilly - Frankrike) Fyra mil från Paris ligger samhället Chantilly. Här finns ett magnifikt renässansslott från 1500-talet och dessutom ett av världens exklusivaste häststall. Enligt legenden trodde prins Louis-Henri de Bourbon att han skulle återfödas som häst. Därför lät han uppföra ett stall värdigt en hästprins. Det är i dessa historiska omgivningar som vi ska provköra nya Citroën C3!

Foto:

Biltest2002-04-10 19:37

Citroën är idag ett bilmärke som lockar fler bönder än slottsherrar i Frankrike, så var det inte på den tiden då det begav sig. Då tillverkade Citroën egensinniga konstruktioner där formgivningen fascinerade alla. Men på åttiotalet bröt fransoserna sin filosofi och de nya bilarna blev blott en skugga av det förflutna. Nu är Citroën sakta men säkert på väg tillbaka till sina rötter. Nya C3 är nämligen ett rullande bevis på att företaget kan bygga bra småbilar!

Inget höjdräddDet sägs att det bästa sättet att möta våren på är i Paris, men här öser regnet ner. Det blev dock uppehåll i några minuter så jag hann fotografera nya C3 utanför Chateau Chantilly. Bevakningskameran vid huvudgrinden byter genast riktning från slottet mot testbilen och det märks att Citroën har sin givna plats i fransosernas hjärtan. På tal om plats så erbjuds gott om den varan bakom ratten. Sittkomforten är nämligen alldeles förträfflig och Joe Cockers klassiker "you can leave your hat on" har tydligen inspirerat konstruktörerna. Takhöjden är mycket imponerande och har varit en viktig punkt på dagordningen. Baksätet bjuder dock inte på samma behagliga åktur för vuxna, men lämpar sig utmärkt för barn. Citroëns annorlunda interiör har varit föremål för mänger av böcker. Vem minns inte den förvirrade hastighetsmätaren aŽla badrumsvåg? Numera är dessa excentriska lösningar ett minne blott, men Citroënsjälen finns ändå bevarad genom en digital hastighetsmätare.

Skakande upplevelseMen låt oss äntligen utsätta C3 för "plågsamma bilförsök" och det gör Chantillys smågator med bravur. De består nämligen av kraftiga kullerstenar som får bilen att skaka som vid en jordbävning. Fjädringen gör dock ett suveränt jobb och det kraftiga dånet från däcken är mer eller mindre oundvikligt. Rejält mörbultad efter "gatan som gud glömde" fortsätter jag min färd på motorvägen mot Paris. Man kan givetvis tro att den höga karossen med sina lodräta sidor ger bilen vinglig gång, men det visar sig snabbt att så är inte fallet. C3 rullar nämligen kursstabilt även i motorvägsfart. Det känns tryggt, för under huven jobbar en 1.6-liters maskin på 110 hästar. Sprinten noll till hundra rullar på elva sekunder och med plattan i mattan visar den digitala "speedometern" 192 km/h. Om olyckan är framme så skyddas de åkande av fyra krockkuddar och krockgardiner erbjuds som tillval för 2.000 kronor. Så nog är Citroën C3 en bil som lever upp till behoven i såväl slott som koja!

Citroën är sakta men säkert på väg tillbaka till sina rötter. Nya C3 är nämligen ett rullande bevis på att företaget kan bygga bra småbilar!
Citroën är sakta men säkert på väg tillbaka till sina rötter. Nya C3 är nämligen ett rullande bevis på att företaget kan bygga bra småbilar!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!