Opel Astra OPC Àr ingen vanlig pyttebil: frontspoilern Àr utrustad med frÀcka luftintag och bakspoilern ska minska lyftkrafterna. Bilen Àr dessutom försedd med tuffa sidokjolar, sÀnkt sportchassi och ett mittmonterat avgasrör. Det Àr kort sagt en vildsint best som krÀver att man kan sin sak bakom ratten? Opel har kÀnt sig lite halvkrasslig lÀnge, men nu har tyskarna funnit en mirakelmedicin mot deppigheten: nya Astra OPC, vilket inte ska förvÀxlas med AstraZeneca. Fast i Àrlighetens namn blir de bÄda bittra konkurrenter - för Àgarna av busbilen behöver knappast kÀka lÀkemedelsbjÀssens lyckopiller.
För vem blir inte lycklig av frÀck formgivning och fartresurser som överstiger 240 knutar? Det rÀcker att titta pÄ den minimala stoppningen i Recaro-stolarna och de lövtunna dÀcken sÄ förstÄr man att kroppens inre organ kommer att fÄ en omskakande resa. Framstolarna har dÀrför fÄtt rejÀla sidostöd samtidigt som baksÀtet Àr nÄgorlunda anvÀndbart. Opel har helt enkelt flyttat fram grÀnserna och tillverkat en av de vassaste sportcoupéerna nÄgonsin med den berömda blixten i kylaren. Under huven arbetar en turbofyra pÄ 240 hÀstar som klarar hundrastrecket pÄ under sju sekunder. Ja, Àr föraren pÄ riktigt bushumör sÄ kan antispinnsystemet kopplas ur och lÄgprofilsulorna gÄ upp i rök!
Snabbkur pÄ vÀg
Opel Astra Àr en alldeles förtrÀfflig familjebil, men knappast nÄgot för racerfantaster. I hÀnderna pÄ företagets ?Performance Center" sÄ har dock storsÀljaren förvandlats till en extrem sportcoupé. Vad sÀgs om 240 hÀstar, biffiga bromsar, spÀnstigt chassi och frÀcka aluminiumfÀlgar? Vi har smygtittat pÄ vÀrldens kaxigaste Astra - en bil som absolut inte skulle göra bort sig pÄ racerbanan!
Foto: Fotograf saknas!
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!