Se men inte röra

Var gÄr grÀnsen för övertrÀning? Den frÄgan dyker upp i mitt huvud efter att ha smygtittat pÄ nya Peugeot 407 Coupé. Bilen har nÀmligen varit en flitig besökare pÄ gymmet och resultatet Àr imponerande. Men klarar den muskulösa sportvagnen att leva upp till de uppumpade löftena? Under huven arbetar en vinkelsexa pÄ tvÄhundra hÀstar. Men Àven hÀr bjuds det pÄ en rejÀl överraskning - nÀmligen dieselknatter!

Foto: Fotograf saknas!

Bilnyheter2005-03-07 09:31

Peugeot 407 har styrketrÀnat motorn och gett karossen kosttillskott - men fransoserna kallar den rullande muskelknutten för "prototyp". Men sanningen Àr att bilen Àr i det nÀrmsta produktionsklar och att försÀljningen startar i slutet av det hÀr Äret. DÄ kan vi snacka om att kÀnna sig som ett lejon i en bur, linjeföringen fÄr nÀmligen alla att stirra

Skilda vÀrldar
Det Àr lika mÀrkligt som roligt att tvÄ bilar som Àr byggda pÄ samma komponenter kan vara sÄ in i bomben olika. DesignmÀssigt handlar det om större luftintag, "gÀlar" pÄ framskÀrmarna, frÀckare lejongap i fronten, en rejÀl bakvinge och 19-tums sulor. Men tillsammans med den vÀltrÀnade dieselsexan och den halvautomatiska sexvÀxlade lÄdan sÄ förÀndras 407:ans karaktÀr totalt. Efter 6,4 sekunder passeras hundra och av bara farten Àr du uppe i svindlande 250 blÄs. Vad gÀller interiören sÄ har den skapats med hjÀlp av de sedvanliga knepen: knallrött nappalÀder i kombination med borstad aluminium. Det Àr sÄledes bara att slÄ sig ner bakom den knubbiga sportratten och njuta över vad som komma skall nÀr tÀndningsnyckeln vrids runt. Men det fÄr vi vÀnta med - fortfarande Àr det "se men inte röra" som gÀller.
Visst Àr det frustrerande!

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!