GardelöfŽs toppar & floppar -07

Nu är det dags att lägga årtusendets sjunde bilår till handlingarna, men vad hände så här i backspegeln? Vår motorjournalist Johannes Gardelöf ser med glimten i ögat tillbaka på bilåret som gått!

Foto:

Bilnyheter2007-12-28 07:57

Här är några axplock: miljöbilarna slog igenom med buller och bång. Formel 1-cirkusen drabbades av en omtumlande spionskandal och Tysklands bilindustri skakades av en känslosam skilsmässa. Hastighetsskyltarna fick plötsligt konkurrens och i staterna bevisades det att gammal kärlek rostar - alltid.

Årets trafikfara:
Forskarna bevisade vad alla förutspått - att den sexiga reklamen som vänder sig mot bilister är trafikfarlig. Under 2007 inträffade mängder av olyckor i Europa när upphetsade chaufförer fastnade med blicken på utmanande reklambilder istället för på vägen. Av någon oförklarlig anledning så var det mest karlar som råkade illa ut. Forskarna kallar fenomenet för "push-up effekt!"
Årets clown:
Där spriten går in går vettet ur, det vet alla utan en 37-årig clown från Bremen. Tysken irrade omkring på vägen när han plötsligt tyckte sig se en trafikolycka på motsatta körbanan. Han tvärnitade, tog med sig förbandslådan och erbjöd sin hjälp. Men offren tackade vänligt men bestämt nej eftersom "trafikolyckan" bara var en poliskontroll och konstaplarna kunde bura in kvällens onyktraste, fast måhända hjälpsammaste, bilist.
Årets kläder:
Tyskarna dominerar inte enbart den europeiska bilscenen. Under 2007 erövrades även catwalken med klädplagg gjorda av bildelar. Münchens modeskola presenterade en kollektion tillverkad av krockkuddar, säkerhetsbälten och diverse olika inredningsmaterial. Accessoarerna baserades naturligtvis på högtalare, däcken och instrumentpanelen. Ursäkta, men är det möjligt att få en inbyggd luftkonditionering?
Årets påhitt:
Japaner är verkligen påhittiga och presenterar den ena knäppa idén efter den andra. Vad sägs exempelvis om spelande vägar? Ja, du läste faktiskt rätt. Flera vägsträckor testar nu en beläggning med små räfflor i asfalten, placerade med sex till tolv millimeters mellanrum. Därmed uppstår en trudelutt när man kör och jappsarna har en melodi för 50 km/h, en annan för 70 och en tredje för 90. Vägskyltarnas tid är snart förbi!
Årets testbil:
Audi R8 var årets fräckaste sportvagn med årets fulaste smeknamn: "Råttan". Men till skillnad från den fyrbenta gnagaren så tycktes alla avguda vår testbil. Nyfikna blickar kastades, det tisslades och tasslades. Bilen slog ett svårslaget rekord i antalet samtal, mejl och förfrågningar - alla med samma fråga: "snälla, kan jag inte få åka med. Gud, jag gör vad som helst". Jag har aldrig varit så populär, men efter en testvecka var allt som vanligt igen?
Årets boom:
Miljöbilarna slog igenom med buller och bång. Alla snackade om 120-grammare och då menar jag inte hamburgare med bröd, utan att bli definierad som miljöbil. Alltså vagnar som släpper ut mindre än 120 gram koldioxid per kilometer och därmed får 10 000 spänn i bidrag av staten. Sverige noterar just nu de snabbast sjunkande koldioxidutsläppen i hela världen.
Årets skilsmässa:
Skilsmässor är jobbiga, det vet alla som drabbats. Chrysler och Mercedes (DaimlerChrysler) beslutade sig för att gå skilda vägar eftersom äktenskapet ändå aldrig funkade. Den förlusttyngda amerikanska delen såldes för 50 miljarder till investmentbolaget Cerberus. Mercedesbossen Dieter Zetsche påstår att han aldrig sovit så gott om nätterna som nu?
Årets taxiförare:
Michael Schumacher riskerade att inte hinna med flyget och bad plötsligt taxikillen om att få köra själv. Jodå, vid första bästa parkeringsficka fick den sjufaldiga världsmästaren i Formel 1 ta över ratten. "Han gjorde otroliga omkörningar och höll hög fart genom kurvorna" berättade chauffören, eller snarare passageraren, som fick tusen spänn i dricks. Schumi själv hann till flyget och nu utreder den tyska polisen händelsen.
Årets rosthög:
Den 15:e juni 1957 grävdes en ny Plymouth Belvedere ner i Tulsa, Oklahoma. Cementkistan skulle öppnas igen exakt femtio år efteråt och bilen lottas ut till en av stadens invånare. Spänningen var därför olidlig i somras och flera TV-bolag direktsände uppgrävningen. Och visst blev det en stor överraskning. Jänkaren badade nämligen i vatten och var totalt genomrostad. Gammal kärlek rostar - alltid!
Årets rykte:
2007 bjöd på många rykten och spekulationer om Volvo. Det påstods att personbilstillverkaren från västkusten var till salu och att Wallenbergssfärens maktbolag Investor skulle vara intresserade liksom BMW. Inget har hänt än, men det hetaste tipset är ändå PG Gyllenhammars favorit: Renault. Köpeskillingen uppskattas till mellan 55-70 miljarder kronor, ett välkommet tillskott till Fords skrala kassa.
Årets bil:
När motorjournalister är ute på testuppdrag så brukar vi lite skämtsamt säga att ju flottare middagar och påkostade partaj - desto sämre är bilen som ska köras! Med tanke på att Fiat brände 110 miljoner under en enda partykväll i Turin så skulle ju nya Fiat 500 vara rena skräpet. Men vår teori stämde inte tack och lov, "femhundran" är nämligen ett charmtroll som alla älskar.
Årets reklamfilm:
"Tretton sockerbagare här bor i staden, de bakar Skoda mest hela dagen". Den tjecka bilbyggaren anlitade Englands duktigaste bagare och chokladmästare för att bygga en ny Skoda Fabia, i naturlig storlek, till en reklamfilm. Allt gjordes för hand och det var inte bara skalet som tillverkades av sanslösa mängder med smet, utan även stolarna, interiören och motorn - som naturligtvis fylldes med sirap!
Årets spionskandal:
Formel 1-cirkusen drabbades av en omtumlande spionskandal kallad "Stepneygate". Ferrariingenjören Nigel Stepney läckte 780 sidor topphemlig information om italienarnas formelracer till McLarens chefsdesigner Mike Coughlan. Engelsmännen menade å andra sidan att de inte använt sig av informationen, men fälldes. Straffet blev 660 miljoner i böter samt uteslutning ur konstruktörs-VM.
Årets svek:
Moderaterna och Kristdemokraterna gick emot sina vallöften om sänkt bensinskatt och den första januari 2008 höjs såväl koldioxid- som energiskatten. Alla barnfamiljer och glesbygdsbor som röstade på en politik för sänkt bensinpris får alltså uppleva raka motsatsen. Totalt innebär det en skattehöjning med 28,7 öre per liter bensin och 55 öre per liter diesel. Ärade svenskar: gör som fransoserna och protestera. Ut med gödselspridarna utanför Rosenbad!
Ett riktigt Gott Nytt År önskar Johannes Gardelöf, CNP - Car News & Pictures AB
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!