Det varken hörs eller mÀrks nÄgot nÀr den stora V8:an halverar sin arbetsstyrka. Motorn kÀnns lika kraftfull som tidigare, men dricker mindre soppa och har lÀgre koldioxidutslÀpp. SÄ fort vi duttar till pÄ gaspedalen vaknar alla cylindrar till liv och vi har Äterigen tillgÄng till 420 hÀstar. Noll till hundra fixas pÄ 4,7 sekunder medan topphastigheten Àr strypt till 250.
Spenderbyxorna pÄ
Audi A7/S7 Sportback har bilvÀrldens kanske snyggaste design just nu och varje linje tycks vara estetiskt korrekt. Men till skillnad frÄn sina A-syskon som Àr byggda med en stor portion lÀttmetall Àr S7:an tillverkad bland annat av aluminium. Inredningen Àr lika sportig som utanpÄverket. De elektriskt justerbara lÀderstolarna Àr hÀrligt skÄlade och hivar du upp 18 900 kronor extra sÄ ingÄr Àven sÀtesventilation och inbyggd massage. Hur vi trivs i baksÀtet? Jo, det Àr rymligt men strikt reserverat för tvÄ - Àven om det mÀrkligt nog Àr en hel lÀdersoffa fast utan bÀlte pÄ mittplatsen. Instrumenteringen har utsökt fingertoppskÀnsla och Àr en av de snyggaste vi upplevt pÄ lÀnge. Det krÀver visserligen mÄnga kryss i tillvalslistan, vilket gör att grundpriset å 796 300 kronor lÀtt kan plussas pÄ med hundratusen eller mer. Det Àr bara en frÄga om spenderbyxorna Àr pÄ?
VÀgrar slÀppa greppet
Köregenskaperna Àr pÄ topp vare sig vi kör genom stÀder eller strÀcker ut vÄr fÀrdkamrat pÄ autobahn. Trots sina 498 centimeter i lÀngd och 2000 kilo i vikt kÀnns Audi S7 Sportback smidig och uppför sig perfekt Àven nÀr vi försöker provocera tysken. Det kanske inte Àr sÄ mÀrkligt, för med bÄde luftfjÀdring och fyrhjulsdrift suger sig 19-tummarna fast i asfalten och vÀgrar slÀppa greppet. Det enda som hörs Àr V8:ans dova morr som övergÄr till ett vrÄl nÀr vi sÀtter den sjustegade dubbelkopplingslÄdan pÄ prov. TekniknivÄn Àr skyhög med exempelvis "Cylinder On Demand" som kan ge fyra cylindrar ledigt nÀr arbetsbelastningen sÄ tillÄter.
Men stampar föraren till pĂ„ gaspedalen sĂ„ tar powernapen slut pĂ„ nĂ„gra millisekunder. Vad tekniken gör för nytta? Ja, det rĂ€cker att skriva att den kraftfulla fyralitersĂ„ttan dricker 0,96 liter milen. Sist men inte minst kan vi inte lĂ„ta bli att nĂ€mna bakvingen som fĂ„r resning nĂ€r hastigheten Ă€r 130. Eftersom vi svenskar inte tillĂ„ts köra i sĂ„dana hiskeliga farter kan man höja "ankstjĂ€rten" med hjĂ€lp av en knapp. Ăbergrymt!
SĂ„ 7-kt snygg, Audi
Snyggare, snabbare, sportigare och snÄlare. Tja, det finns mÄnga olika möjligheter vad bokstaven "S" i modellnamnet kan tÀnkas betyda. Att nya Audi S7 Àr en sjuhelvetes bil behöver vi i alla fall inte brÄka om - trots att V10:an med sina rötter frÄn Lamborghini Àr ett minne blott. Numera Àr det en V8 som basar i maskinrummet nÀr tempot Àr högt, men om vi lÀttar pÄ högerfoten sÄ tar fyra av cylindrarna en kort tupplur.
Foto: Fotograf saknas!
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!