Efter ett snabbvarv runt testbilen och med nÄgra smygbilder pÄ gamlingen i fickan sÄ ser vi att nosen har begÄvats med en ny grill, frÀckare strÄlkastare och stora luftintag med omformade dimljus. Baktill upptÀcker vi nya bakljus och yttermÄtten har svÀllt med ynka en millimeter pÄ alla hÄll och kanter. Man kan lugnt sÀga att designförÀndringarna Àr diskreta och det krÀvs ett trÀnat öga för att upptÀcka dem.
"Femma" för fem
Ljudet av klapprande kastanjetter och frasande volangkjolar hörs i hotellobbyn. Utanför stÄr skönheterna uppstÀllda med millimeterprecision och kvicksilvret visar pÄ nÀrmare 40 grader. Men det kÀnns inte som nÄgon uppoffring att köra bil istÀllet för att ligga med en paraplydrink vid poolen - man sitter nÀmligen skönt och interiören Àr ombonad och sval tack vare klimatanlÀggningen. En nyhet Àr att Audi A5/S5 Sportback numera Àr femsitsig som standard, tidigare var ju bilen strikt byggd för fyra. Men vad i hela friden mer Àr nytt? Efter ett noggrant detektivarbete visar det sig att nyheterna inskrÀnker sig till nya textilier, fÀrger och eleganta dekorinlÀgg. Finns en slant över pÄ sparkontot sÄ kan man bland annat vÀlja till att fÄ möblemanget i nappalÀder, vilket kostar frÄn 17 000 till 69 300 kronor.
Ger mersmak
Under huven erbjuds sex motorer och stÄr en bensinfyra överst pÄ önskelistan sÄ finns maskiner pÄ 170 samt 211 hÀstar. Tycker du det Àr snÄlt med effekt? Tja, dÄ fÄr du hoppa upp ett steg till S5:an som bjussar pÄ en kompressormatad sexa å la 333 hÀstkrafter. Audi snackar hellre om sÀnkt förbrukning Àn prestanda, ÀndÄ har vÀrstingen RS5 fÄtt behÄlla sin muskulösa V8 pÄ 450 kusar som fÄr hornen att börja vÀxa. Hur det Àr med dieselalternativen? Jo, snÄlast Àr en fyra pÄ 177 hÀstkrafter som dricker 0,47 liter milen och nÀsta motor pÄ tur Àr en sexa pÄ 245 hk.
Vi koncentrerar oss pÄ den billigaste modellen, Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, som kan bli din för 309 600 kronor. HÀr arbetar en sexvÀxlad lÄda som drar fint pÄ alla vÀxlar samtidigt som dÀcken biter sig fast i den andalusiska asfalten som tar oss mot skatteparadiset Gibraltar. SnÄl förbrukning och bra prestanda matchas med en fantastisk vÀghÄllning. Dyrast i familjen Àr RS5:an som kostar hela 784 600 sÄ vi avrundar med att konstatera att det Àr dyrt att leva - men begravningar Àr inte heller sÄ billiga!
En berusande kÀnsla
Efter fyra Ă„r Ă€r det dags för en facelift och mer teknik till Audi A5, S5 samt vĂ€rstingen RS5. Tyskarnas "femma" Ă€r inte en bilmodell utan snarare en stor familj bestĂ„ende av sju versioner i tre olika grundutföranden: Sportback, CoupĂ© och Cabriolet. Ăven om tekniklyftet Ă€r större Ă€n designlyftet sĂ„ Ă€r en sak snudd pĂ„ oförĂ€ndrad - prislappen. Vi befinner oss i sherryns huvudstad Jerez och frĂ„gan Ă€r om bilen Ă€r lika berusande eller ger den huvudvĂ€rk?
Foto:
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!