Under förra året ansökte föreningen om bidrag till kommande renovering av två speciella personvagnar, en baronvagn och en markisvagn.

Beskedet kom strax före jul och blev en välkommen julklapp.

– Vi får 110 000 kronor till nya underreden och inredning, berättar Gudrun Thorslund, föreningens ordförande sedan våren 2018.

Artikelbild

| Baronvagnen och ännu en personvagn vid Risten-Lakviks Järnväg ska renoveras för nya turer på spåret. Kurt Djurström, Gudrun Thorslund, Lennart Holm och Lena Djurström med hunden Saffran gläds över bidrag från en kunglig fond.

Hon ser sig främst som administratör och klev på ordförandeuppdraget efter att ha hjälpt till i stationshusets café under några år.

– Jag är inte någon tågnörd än, skrattar hon och visar intresse för att lära sig mer om tåg, samtidigt som hon vill bevara den del av kulturarvet och vår historia som Lakvik representerar.

Förre ordföranden Kurt Djurström och nuvarande maskinchefen Lennart Holm har genuint intresse av både kulturarv och tåg. Historier om ånglok passerar, liksom spårvidder innan de växlar in på de unika personvagnarna som återfinns i magasinen på stationsområdet.

Båda vagnarna ska ha funnits med i begynnelsen av järnvägen mellan Bersbo och Åtvidaberg. Den banan anlades redan 1856, senare 1877 byggdes sträckan Norsholm-Bersbo, där Lakvik var en av stationerna.

Artikelbild

| Gudrun Thorslund tog under 2018 över ordförandeklubban i Risten - Lakviks järnväg efter Kurt Djurström.

Banorna kom att ha olika spårvidder.

– De båda personvagnarna utrangerades under 1880-talet. Det kan ha varit på grund av de olika spårvidderna, men de kan också ha varit utslitna, säger Lennart Holm.

Artikelbild

| Lennart Holm är maskinchef i Lakvik och tågentusiast.

Vagnarna mötte olika öden.

Baronvagnen blev punschveranda i den Roothska trädgården till Roothvillan vid Gamla torget i Åtvidaberg, innan den hamnade i Bankekind och så småningom i Vadstena. Genom en bytesaffär kom den till Lakvik.

Artikelbild

| Den öppna markisvagnen hade från början markiser i tyg.

Markisvagnen är en enklare vagn med öppna sidor. Den hade ursprungligen markiser i väv, men de byttes ut mot dekorationer i plåt efter att gnistor från ångloket antänt tyget.

– Den återfanns i en trädgård i Rumma. Där hade den använts som tvättstuga, berättar Lennart Holm.

Artikelbild

| Stationshuset i Lakvik är flyttat från Bersbo.

De så kallade vagnskorgarna är i trä och är vackert renoverade och målade i gult och grönt. Pengarna från Konung Gustaf VI Adolfs fond ska gå till att få dem ut på spåret igen.

En stor del av arbetet sker på en mekanisk verkstad som fått uppdraget att tillverka nya hjulaxlar, hjul och lagerboxar. Inredningsarbetet ska göras på stationsområdet.

Artikelbild

| Gudrun Thorslund visar upp brevet som undertecknats av kung Carl XVI Gustaf.

Vad har ni för tidplan?

– Vi har en tidtabell, säger Lennart Holm lite underfundigt.

– Enligt den ska vi vara klara om två år.