Linus cyklar omkring – med en husvagn på släp

En 65-kilos cykelhusvagn ska ta Linus Fridén ut på livets stora resa. "Det är en process, jag har redan utvecklats som människa och formgivare", säger 26-åringen.

Linus Fridén ska cykla till Nederländerna med sitt slutarbete från konstfack.

Linus Fridén ska cykla till Nederländerna med sitt slutarbete från konstfack.

Foto: Ulf Stråhle

Åby2021-06-05 19:30

När du läser de här raderna har Linus Fridén redan cyklat Stockholm, Norrköping tur och retur. Det var premiärturen för Linus examensarbete på Konstfack. Sedan kommer cykelhusvagnen Nomadic Habitation att ställas ut, innan mastersexamen i Spatial design formellt är klar för 26-åringen.

När sommaren är över väntar jobb på arkitektkontoret Tengbom i Linköping.

– Det känns fantastiskt att kunna få ett jobb som inredningsarkitekt under dessa tider, säger Linus Fridén.

undefined
Efter masterexamen och cykelresan till Nederländerna väntar jobb i Linköping som inredningsarkitekt för Linus Fridén.

Men innan yrkeskarriärens långa resa tar fart ska han göra en egen resa med sitt examensjobb. I sommar ska Linus Fridén cykla och bo i det nomadhus som han själv har skapat. 65 kilo på hjul bestående av aluminium och lättviktig kanalplast. Ledlampor, solpanel, laddare, batteri och kök. Ett självförsörjande ekipage för tre av årets fyra årstider. 

– Jag har forskat om nomadiskt boende och mycket kring konsumentsamhället. Jag är medveten om resurser och miljö och har ställt frågan hur mycket vi behöver ha för att kunna leva. Sedan har jag drivit det till sin spets, berättar han några hundra meter från barndomshemmet.

Premiärturen har redan givit en del insikter om den iögonfallande boningen, som habitation betyder.

– Det här är en testperiod. Det finns saker som jag kommer behöva justera, men på det stora hela är det bra. Det är en sak att göra en prototyp som ska visas upp på utställning. Att praktiskt genomföra det är en stor skillnad. Vissa vinklar på dörrar och hjul, sammansättningen kanske behöver lite mer stadga. Sådant märker man inte på datorn, utan när man testar det i praktiken, säger Linus Fridén.

undefined
Den inbyggda ledbelysningen nattetid.

Elcykeln är köpt i Nederländerna och ambitionen är att batteriet ska kunna laddas med hjälp av en solpanel, som också ska driva belysning och mobil med GPS. Elmotorn på cykeln ska ge en extra knuff i uppförsbackar och i kraftig motvind.

– Cykelbatteriet blir fulladdat på tio timmar men då ska det vara stark sol. På broar och sådant blir det ganska tungt att cykla. Det är effekt kontra vikt hela tiden, på allt det här. Elektricitet är viktigt framförallt för gps:en, så att man kan hitta hem igen, säger Linus Fridén.

– Jag har gjort efterforskning på nomadiska samhällen i dag, speciellt från Mongoliet och ryska Sibirien. Det finns en föreställning om att nomader lever som på stenåldern. Så är det inte. Trots att man förflyttar sig med djuren för att de ska få betesmarker har man tv och dator. Tekniken genomsyrar allt och det ska vi inte vara rädda för att utnyttja.

undefined
Nyfikenheten är stor. Christian Eriksson är en intresserad åskådare som kommer fram för att få mer info om Linus projekt. "Det här spännande", säger Christian Eriksson.

Under studieåren har Stockholm varvats med Paris, Glasgow och Nederländerna. Linus Fridén är en storstadssjäl med en strävan att kunna leva modernt, men så resurssnålt som möjligt. Fler verkar intresserade. Det tar bara några minuter innan nyfikna kommer fram och frågar om cykelvagnen.

– Alla vill prata om den, det öppnar upp. Fantastiskt kul. Åtta av tio vänder blicken, de flesta cyklister och motorcyklister gör tummen upp. 

Och att leva minimalistiskt passar bra nu när studietiden är över.

– Det är väldigt tomt i studentkassan. Jag har överskridit budgeten långt mer än beräknat. Aluminium är inte gratis och kanalplasten var dyr.

Om du säljer den, vad kommer den att kosta?

– När man gör ett sådant här projekt blir det som ditt eget barn. Det är en process, jag har utvecklats också som människa och formgivare. Det är svårt att förklara men jag kommer aldrig att sälja den.

Batteri och det elektriska systemet som drivs med solpanel är hjärtat i vagnen.
Batteri och det elektriska systemet som drivs med solpanel är hjärtat i vagnen.
Nomadic Habitation

Vikt: 65 kilo, torrvikt.

Längd: 2 meter.

Bredd: 1 meter.

Material: Aluminium, kanalplast. (Linus byggde först en prototyp i trä, men den blev för tung).

Design: Linus Fridén, slutarbete för masterexamen i Spatial design. Konstfack, Stockholm.

Kommentar: "Avsikten med projektet är inte att alla ska överge sitt nuvarande civiliserade sätt att leva på, utan snarare är det en möjlighet att skapa diskussioner, utvidga synen på vår värld och vårt sätt att vara".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!