Diskutera rätten att köra bil ytterst försiktigt

Sådär ja, nu känner man igen sig själv igen. Efter en lång sommar utan några som helst påträngande irritationsmoment, är det dags att ilskna till igen. Det känns alla tiders. Välkommen tillbaka puls.

Ledaren2017-08-16 12:43
Detta är en ledare.

Jodå, det har funnits grejor att reta sig på även under sommaren. Som nyheten att ingen handlare i Söderköping tror att en förbifart av E66 skulle påverka deras verksamheter negativt. Skulle knappast tro det.

Att alla handlare är överens om det, alltså. Talade så sent som för en vecka sedan med några handlare i Tenhult utanför Jönköping. Eller rättare sagt, före detta handlare, nu har de lagt ner sina tidigare blomstrande verksamheter...

Hårt tryck

Eller ta bara den braskande nyheten för någon vecka sedan om att vi alla ska pumpa upp våra bildäck till bristningsgränsen för miljön skull. Olika organisationer redovisade hur mycket bränsle vi skulle spara, och hur mycket utsläpp vi skulle slippa, om alla tog "sitt ansvar" och pumpade upp sig en smula. Till två kilo, till tre...

En stolt bilist intervjuades i radion för att illustrera miljömedvetenhet. Han hade tryckt i över tre kilo i sina bildäck och klagade på alla miljöbovar runt omkring sig i trafiken.

Skulle inte tro det. Att vi unisont ska hylla den som har mage att köra omkring med alldeles för högt ringtryck. Det man vinner på miljön, förlorar man på säkerheten. Det är säkerligen en anledning till att bil- och däcktillverkare rekommenderar just en specifik däckdimension och just ett exakt däcktryck.

Om jag inte minns alldeles fel var det en man vid namn John som 1888, eller något sådant, tror jag, tillverkade det första luftfyllda gummidäcket. Dessförinnan handlade det om mycket hårda däck, först av sten, sedan stål och sedan trä. Vad John hette i efternamn? Dunlop.

Ansvarstest

Och nu är det indragna körkort som står på agendan. Det inträffade en trafikolycka utanför Uppsala och en i Stockholm. Tragiska olyckor som äldre bilförare ansågs vara vållande till.

Det handlar om en mycket gammal fråga. Om det ska införas en maxålder för att få köra bil, om vi ska införa återkommande uppkörningprov efter en viss ålder, om det ska införas krav på läkarintyg efter en viss ålder och så vidare.

Det är en oerhört känslig fråga. Självklart är det så att vissa sinnen försvagas med ålders rätt, andra fysiska defekter uppkommer helt naturligt med ökad ålder, eller efter sjukdom.

Men precis som inom alla andra ställen i vårt samhälle, så är det helknasigt att dra alla över en kam. Även om de saknar hår.

Med ålder kommer andra saker, som yngre bilförare saknar, som exempelvis förstånd, tålamod, ansvar och erfarenhet. Ska vi kanske införa obligatoriska ansvarstester för alla bilförare?

Privatchaufför

Vår sjukvård har det marigt att hinna med ändå, utan att alla över 65 år ska sitta i väntrummen och nervöst läsa horoskopet i Damernas Värld. Det finns helt enkelt inte resurser att som i våra andra nordiska länder införa obligatoriska läkarundersökningar.

Inför gärna ett krav på obligatoriska hälsokontroller över en viss ålder, men endast om det inträffat en incident i trafiken. Kanske ska det införas en prövotid efter en incident, precis som det finns en prövotid för nybakade körkortsinnehavare.

Vi måste rikta fokus i vårt samhälle på de riktiga problemen. Sverige är redan det trafiksäkrigaste landet i hela världen. Utan några krav på obligatoriska läkarundersökningar. Bra så, tycker jag.

Sedan vore det ju finfint om de som känner sig krassliga eller allmänt rent skröpliga, självmant kallar på någon privatchaufför inom familjen istället.

Varför inte skänka bilen till barnbarnet? En given succé, som dessutom skulle föryngra veteranbilshobbyn med två generationer på ett bräde.

Läs mer om