KonstnÀrer, fotografer och företag Àr förbannade pÄ tekniken. Mer specifikt Àr flera konstnÀrer och minst ett företag rejÀlt sura pÄ bland andra Stability AI, som de har stÀmt.
Stability AI driver Stable diffusion, en tjÀnst som med hjÀlp av artificiell intelligens (AI) tar fram bilder pÄ det anvÀndare skriver. Det kan vara allt frÄn "clown rider pÄ krokodil" till "Musse Pigg gör nazisthÀlsning". Stable diffusion och liknande tjÀnster har exploderat i tillgÀnglighet och popularitet den senaste tiden, men det juridiska lÀget kring bilderna som skapas Àr oklart pÄ flera plan.
TT bad Evelina Antilla, jurist och investerare med bakgrund frÄn ett AI-bolag, att reda ut nÄgra av de juridiska dilemman som existerar pÄ omrÄdet.
TT: Vem Àger en AI-bild? Jag som "skapat" den? FÄr jag göra vad jag vill med den?
ââDet Ă€r en omdiskuterad frĂ„ga som i dagslĂ€get Ă€r delvis oklar och kan bedömas olika i olika lĂ€nder. AI Ă€r inte oreglerat i dag. Ăven om vi inte har nĂ„gon sĂ€rskild AI-lagstiftning finns det regler inom flera rĂ€ttsomrĂ„den som Ă€r tillĂ€mpliga pĂ„ AI. AlltifrĂ„n hantering av personuppgifter och upphovsrĂ€tt till immateriella rĂ€ttigheter, skadestĂ„ndsansvar och straffrĂ€tt.
ââOm frĂ„gan stĂ€lls "fĂ„r jag anvĂ€nda bilden hur som helst?" och om man tittar utifrĂ„n svensk lagstiftning Ă€r det korta svaret ja, det fĂ„r man. SĂ„ lĂ€nge den Ă€r helt skapad av en icke-mĂ€nniska. Men ingen regel utan undantag. Det finns flera delar i upphovsrĂ€ttsfrĂ„gan att ta hĂ€nsyn till. Man kan sĂ€ga att det Ă€r en inputfrĂ„ga och en outputfrĂ„ga.
TT: Input och output? Vad menar du dÄ?
ââInput Ă€r den data, i det hĂ€r fallet bilder, som AI-systemet trĂ€nats pĂ„ och lĂ€rt sig av kan man sĂ€ga. Output handlar om den AI-genererade bilden du fĂ„r fram.
TT: Okej, sÄ fÄr jag göra vilka typer av bilder jag vill, Àven om det Àr vÀldigt likt exempelvis Disney?
ââUpphovsrĂ€tten skyddar inte stil eller manĂ©r, utan den konkreta bilden. Ăr det en unik bild men som i och för sig Ă€r ritad med ett Disney-manĂ©r dĂ„ skulle det nog gĂ„ att pĂ„stĂ„ att den Ă€r unik och inte gör intrĂ„ng i Disneys rĂ€ttigheter. Men hĂ€r Ă€r det intressant att titta pĂ„ just inputfrĂ„gan. Hur har AI-modellen lĂ€rt sig att generera bilden pĂ„ just det hĂ€r sĂ€ttet? Jo, förmodligen genom att trĂ€na pĂ„ sĂ„dana bilder. Och dĂ„ kommer följdfrĂ„gan, har man haft rĂ€tt att anvĂ€nda dessa bilder som trĂ€ningsdata?
TT: FÄr vilka bilder som helst anvÀndas för att trÀna modellerna?
ââDet korta svaret: nej. Du behöver först sĂ€kerstĂ€lla att du har rĂ€tt att anvĂ€nda bilderna pĂ„ detta sĂ€tt. Ett sĂ€tt att förhindra att nĂ„gon sĂ„ att sĂ€ga kidnappar en konstnĂ€rs stil Ă€r att begrĂ€nsa rĂ€ttigheterna att anvĂ€nda bilderna som trĂ€ningsdata. Vissa anvĂ€ndarvillkor kan sĂ€ga "gör vad tusan du vill", andra Ă€r mycket mer restriktiva och sĂ€ger att viss typ av anvĂ€ndning Ă€r otillĂ„ten. Det Ă€r till exempel inte ovanligt att man anger att datan inte fĂ„r anvĂ€ndas i kommersiellt syfte. InnehĂ„ller datan dessutom personuppgifter sĂ„ följer ytterligare krav.
TT: Vad rÀknas som öppet pÄ nÀtet egentligen? Saker jag sjÀlv lÀgger upp pÄ sociala medier? Bilder frÄn Google?
ââDet hĂ€r Ă€r en viktig frĂ„ga som jag upplever att det finns en hel del missförstĂ„nd kring. Bara för att nĂ„got ligger öppet och Ă€r tillgĂ€ngligt betyder det inte att du har samtycke att göra vad du vill med det. TrĂ€ningsdataset ("filer" med massiv mĂ€ngd data) som skapats genom att "skrapa webben" kan till exempel strida mot anvĂ€ndarvillkoren pĂ„ en hemsida, göra intrĂ„ng i upphovsrĂ€ttsligt skyddade verk eller innebĂ€ra en otillĂ„ten behandling av personuppgifter.
TT: Den lite mörkare sidan av AI-bilder dĂ„. Om jag skapar explicita bilder av kĂ€ndisar â Ă€r det jag som Ă„ker dit dĂ„? Eller företaget som tillhandahĂ„ller tjĂ€nsten?
ââDet finns befintlig lagstiftning som trĂ€ffar in pĂ„ det hĂ€r. Till exempel förtal. Men vem som har ansvaret, det gĂ„r att reglera i anvĂ€ndaravtalet ocksĂ„. Om du anvĂ€nder en sĂ„dan hĂ€r tjĂ€nst kan det vara sĂ„ att "du fĂ„r inte anvĂ€nda upphovsrĂ€ttsligt material" eller "vĂ€cka anstöt" eller vad det nu kan vara.
ââNĂ„got som har uppmĂ€rksammats mycket i media Ă€r att AI-teknik anvĂ€nts för att skapa sĂ„ kallade deepfakes. HĂ€r kan bedömningar behöva göras kring om en person kan anses ha blivit utsatt för ett brott nĂ€r deepfakes skapas, sĂ„som förtal eller olaga integritetsintrĂ„ng.
TT: Hur ser utvecklingen pÄ lagfronten ut?
ââDet finns en hel del rĂ€ttsliga utmaningar. Det beror ocksĂ„ pĂ„ var vi menar. Sverige, EU, USA eller andra lĂ€nder? Nu hĂ„ller EU pĂ„ med sin AI-lagstiftning. Den kommer att innebĂ€ra en hel del arbete för dem som vill anvĂ€nda AI. De kan vĂ€nta sig omfattande krav pĂ„ dokumentation och rapportering.
ââJag tror ocksĂ„ att vi tyvĂ€rr kommer bli varse att det förekommer ett slags AI-datatvĂ€tt. Senaste tiden har frĂ„gor vĂ€ckts kring om att vissa försöker kringgĂ„ begrĂ€nsningar, exempelvis om personuppgifter, genom att bygga AI-modellerna inom ramen för forskningsverksamhet. Forskning Ă€r ibland undantagen begrĂ€nsningar, dĂ€refter paketeras det hela om och AI-modellerna anvĂ€nds kommersiellt. Det Ă€r orovĂ€ckande.
ââGenerellt tror jag att AI kan ta fram det bĂ€sta och det vĂ€rsta ur oss. AI kommer att förĂ€ndra allt, det Ă€r upp till oss alla att se till att det gĂ„r bra. För nĂ€rvarande Ă€r det en liten grupp entreprenörer och ingenjörer som till stor del bestĂ€mmer hur AI utvecklas. Men nĂ€r AI nu förĂ€ndrar vĂ„ra liv sĂ„ ligger det i allas intresse att skaffa sig kunskap om och engagera sig i frĂ„gorna.