"Idlaflickorna" fick Lugns välsignelse

Kristina Lugns mest älskade pjäs "Idlaflickorna" går från kammarspel till musikalisk explosion. Mellika Melouani Melanis uppsättning på Göteborgs stadsteater växte fram i nära samarbete med den folkkära poeten.

"Idlaflickorna" på Göteborgs stadsteater är ett kollage av Kristina Lugns pjäs från 1993 och av tidigare publicerade dikter, tonsatta av Andrea Tarrodi. Pressbild.

"Idlaflickorna" på Göteborgs stadsteater är ett kollage av Kristina Lugns pjäs från 1993 och av tidigare publicerade dikter, tonsatta av Andrea Tarrodi. Pressbild.

Foto: Emelie Asplund

Teater2021-12-06 08:18

"Idlaflickorna" från 1993 handlar om Lillemor och Barbro, två något till åren komna damer på chartersemester vid Gardasjön i Italien. I ungdomen var de Idlaflickor, friska, sunda och välbyggda gymnaster. Nu har åren gått och bakom de fyndiga fraserna och förnöjsamheten anar man vemodet, kvalen och smärtan över att finnas till.

Men är de verkligen två? Är de inte snarare en och samma person, bara det att kvinnan i fråga inte får plats i sin egen kropp? Den saken har regissören Mellika Melouani Melani tagit fasta på i sin uppsättning, där duon har blivit en trio, fått sällskap av en fjärde, sjungande skådespelare, sju äldre damer och två stora damkörer.

Den svartaste natten

Musiken är skriven av Andrea Tarrodi. Mellika Melouani Melani försökte gång på gång få till ett samarbete med tonsättaren under sina nio år som konstnärlig ledare på Folkoperan i Stockholm, men det var först när hon slutat där som allt föll på plats.

– Jag bad Andrea att komponera från den svartaste natten. Andrea förstod precis vad jag menade. Det finns mycket humor hos Kristina Lugn och det är lätt att gå vilse i den. Men hon har också ett lod nedsänkt i de stora existentiella frågorna, säger Mellika Melouani Melani.

"Idlaflickorna" i Göteborg växte fram i nära samarbete med Kristina Lugn. De träffades flera gånger för att diskutera texten, och på sitt speciella sätt fick Kristina Lugn regissören att förstå att hon var inne på rätt spår när hon ville forska kring vad det betyder att som kvinna få plats i sin kropp genom livets alla åldrar.

– Kristina började refererar till huvudpersonerna som "de senila småflickorna i sjömännens trädgård". Det var hennes sätt att säga att jag tänkte rätt. Jag fick hennes välsignelse.

Höll Kristina Lugn uppe

De hade mejlkontakt ända fram till våren 2020, då Kristina Lugn gick bort. Hon lät regissören veta att arbetet med "Idlaflickorna" var en av få saker som höll henne uppe mot slutet, då hon inte fick träffa sina barnbarn eftersom en kram kunde döda henne.

– Det var bland det sista hon skrev till mig, och att hon älskade idén med körerna. Jag hade så gärna velat att hon kunnat vara med vid premiären. Vi har verkligen gett oss hän vad gäller temat, kring vad det innebär att vara i en kvinnokropp i ett helt liv.

Mellika Melouani Melani var länge konstnärlig ledare för Folkoperan i Stockholm, där hon gjorde succé med uppsättningar av "Carmina Burana" och "La traviata". Pressbild.
Mellika Melouani Melani var länge konstnärlig ledare för Folkoperan i Stockholm, där hon gjorde succé med uppsättningar av "Carmina Burana" och "La traviata". Pressbild.
Fakta: "Idlaflickorna"

Av: Kristina Lugn.

Bearbetning och regi: Mellika Melouani Melani.

Musik: Andrea Tarrodi.

I rollerna: Anna Bjelkerud, Eline Høyer Victoria Olmarker och Caroline Söderström.

Statister: Ulla Holm, Birgitta Karlsson, Marianne Larsson, Pernilla Mårtensson, Gunvor Ragnar, Margaretha Sidorsson, Nahid Zandjanchi.

Körer: Mara vokalensemble och Ymna.

Premiär: 10 december på Göteborgs stadsteater.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!